YOGA
Introducere
Cuvantul sanscrit „yog” are, ca prima semnificatie, pe aceea de „inhamare”. Il intalnim in textele vedice unde este utilizat prin referire la carul lui Indra sau al lui Surya (Soarele) si unul si celalalt trase de cai, in maniera trasurilor antichitatii clasice. Stapaniti de mana vizitiului care tine hamurile, caii sunt numiti yukta, adica „disciplinati”, „ controlati”; exista de asemenea si ideea ca eforturile lor vor fi de aici inainte „ conjugate”, „ coordonate” , prin opozitie cu activitatea libera dar incoerenta a cailor salbatici. Ceea ce demonstreaza ca sensul de „jug”, deseori atribuit cuvantului Yog (prin referire la latinescul jugum, tot de origine indo-europeana) nu poate fi, in cel mai bun caz, decat tot un tip special de atelaj sau piesa componenta a acestuia. In fapt textele nu utilizeaza niciodata cuvantul Yog in sensul „bucata de lemn” si referirile se fac intotdeauna la cai, deoarece acestia vioi si zburdalnici, rapizi, indisciplinati, furnizeaza o imagine clara a ceea ce semnifica Yoga ca Disciplina Spirituala.
Este timpul sa spunem ca, intr-adevar cuvantul Yog capata inca de la origini sensul complementar de „metoda” folosita pentru controlul vietii psihice (dupa cum atelajul este un mijloc utilizat la domesticirea cailor de curse). Din acest punct de vedere, Yoga poate evoca orice activitate intelectuala (sau asimilata acesteia) in masura in care ea , Yoga, contribuie la ordonarea proceselor mentale. Studiul este o forma de Yoga, rugaciunea de asemenea, ca si practicarea ritualurilor, atata timp cat liturghia vedica este o ordonare a spatiului si timpului, a gesturilor, cuvintelor si gandurilor oficiantilor si credinciosilor.
De acum inainte, cum Yoga se va orienta catre sensul de disciplina individuala si s-ar putea spune ca in momentul aparitiei buddhismului (sec VII i.e.n.) el nu va mai avea decat aceasta singura semnificatie, va deveni simplu Yoga, o practica fondata pe teorie, o scoala unde se invata un drum ducand spre Eliberare,una din caile de salvare care abunda in aceasta epoca de reinoire religioasa, si in care iau nastere simultan hinduismul,jainismul, buddhismul si atatea alte miscari religioase, acum date uitarii. Yoga intrunea de altfel toate conditiile pentru a deveni un sistem independent, dar ea se va dezvolta in contextul general al hinduismului, pastrandu-si in acelasi timp o puternica autonomie.
Origini
Originile practicii Yoga sunt greu de stabilit. Cautarile arheologice din Valea Indusului au permis scoaterea la lumina a unei placute de lut ars unde figureaza un personaj asezat in pozitia de „taietor”,adica intr-o postura caracteristica de Yoga clasica. Avand in vedere caracterul (foarte probabil) religios al imaginii credem ca ceva asemanator cu Yoga exista deja in civilizatia Mohenjo-Daro/Harappa din timpul celui de-al treilea mileniu i.e.n. Si daca numita civilizatie era intr-adevar realizarea proto-Dravienilor (asa cum recentele descoperiri ale savantilor finlandezi par sa stabileasca), atunci originea indiana a practicii Yoga nu va mai putea fi pusa la indoiala. Alte indicii vin in sprijinul aceleiasi idei; vom vedea, in continuarea expunerii noastre, ca Siva este in mod constant considerat Yoghinul prin excelenta, stapanul si initiatorul veritabil al oricarui adept („guru” uman care nu actioneaza decat dupa un mandat primit, in lant neintrerupt de la insusi Siva). Ori, personajul care figureaza pe acea placuta asezat in pozitia „taietorului”,este un mod foarte probabil Siva, fapt care, daca ar fi confirmat, ar deveni o marturie in sprijinul extraordinarei vechimi a legaturilor dintre Yoga si Sivaism
Istoric
Totul ne conduce la ideea ca atunci cand Arienii (in sanscrita arya) au patruns in India (catre 1800 inainte de Iisus) aducand cu ei esentialul a ceea ce avea sa constituie religia vedica, au gasit in aceste locuri o Yoga „arhaica” , deja bine inchegata de care trebuia sa tina cont in planul luptelor pentru doctrine. Veda este numele dat scripturilor sacre ale arienilor, este, in adevar, la antipodul preocuparilor Yoga; acolo unde aceasta din urma propovaduieste necesitatea cautarii unei salvari individuale, de realizat in solitudine (chiar daca intervine un ghid, maestru), si prin eforturi strict personale Veda decreta ca nemurirea poate fi obtinuta prin simpla indeplinire a datoriei functionale (lupta in cazul razboiului, productia in cazul taranului sau artizanului etc.), datorie care, ea insasi este ordonata in sensul unui „bine national”. Individul exista, desigur, dar preotul vedic nu se margineste la a se ruga pentru el; salvarea este o problema a actiunilor colective; chiar si atunci cand un sacrificiu este oferit pentru prosperitatea unuia sau altuia; prosperitatea intregii familii este in fapt vizata si prin aceasta a intregului clan in ansamblul sau. La limita am putea spune ca datoria (dharma) este aceea care aduce salvarea si este semnificativ faptul ca acest cuvant a fost chiar „divizat” , catre sfarsitul perioadei vedice, Dharma devenind una din denumirile sub care il aflam pe Dumnezeu-Judecatorul, pazitorul Ordinii stabilite „ la origini” de catre El Insusi.
Trebuie totusi, sa tinem cont de partialitatea documentelor aflate in posesia noastra, pentru a evalua realitatea religiei vedice; pentru mai mult de un mileniu nu avem decat texte strict clericale (mai mult decat Biblia care, cel putin, nu contine decat texte istorice); Veda se prezinta sub forma unui bloc de canturi si indemnuri rituale insotite de interminabile comentarii centrate pe liturghia insasi. Despre ceea ce exista in afara sau in jurul unei roci infailibile nu stim practic nimic. Sau mai exact, va trebui sa deducem plecand de la ceea ce ne este revelat de activitatea religioasa in India la sfarsitul perioadei vedice, prin intermediul textelor si iconografiei buddhiste, a marturiilor insotitorilor lui Alexandru prin mijlocirea documentelor Brahmanice insasi, care, in sec. al IV i.e.n. fac in mod explicit referire la realitati mult anterioare (al epopeilor de exemplu, care pretind a prezenta povestea eroilor intemeietori ai imperiului arian). Ori, se intampla ca toate aceste documente fac caz nu numai de existenta a numerosi yoghini, dar si de aprecierea deosebita cu care invatatura lor era privita.
Mahavira intemeietor al jainismului, se comporta ca un adept al teoriei Yoga si pretindea a fi ultimul dintr-o lunga serie de personaje care traiau cu totul in afara brahmanismului ortodox. Tot astfel si Buddha; si el practica un anume tip de Yoga care i-a fost predat de diversi indivizi jucand rolul de maestri spirituali, inconjurati de discipoli calatorind dupa bunul lor plac si predicand o salvare personala posibila prin asceza. Abundenta si concordanta acestor marturii conduc in mod necesar la ideea ca traditia yoghina nu dateaza din sec. VII i.e.n., ci originile ei coboara mult in urma, cel putin pana la Mohenjo-Daro si, probabil, mult mai departe in timp catre perioada preistorica.
Primirea doctrinei Yoga in brahmanism era totusi posibila si aceasta s-a realizat efectiv aproximativ in perioada crestina. Aceasta s-a datorat in primul rand gustului pronuntat pe care indienii il aveau pentru sincretism (gr. synkretizein-a reuni –originar inseamna un sistem de gandire, o teorie in care sunt date impreuna elemente doctrinare ireconciliabile, contradictorii) si supletea teoriilor lor dar, mai ales s-a datorat faptului ca ritualurile vedice cunosteau practici asemanatoare celor pe care Yoga le proslavea; sacrificatorul (laicul pentru care preotii oficiau) nu trebuie si el sa posteasca si sa faca juramant de tacere? Consacrarea pe care o va suferi nu va trezi in el ardoarea (tapas), focul interior prin care propria sa personalitate se va gasi metamorfozata? Ritualurile nu au ele drept scop de „ a construi sufletul”, adica a-l „realiza”? Rugaciunea tacuta nu este ea considerata superioara din punct de vedere al eficacitatii celei glasuite? Si exemplele ar putea continua. Este adevarat ca toate acestea par intr-o oarecare masura „ magice”. Yoga cuprinde si multa magie, dupa cum vom avea ocazia sa demonstram in cele ce vor urma.
In ceea ce priveste partile pur speculative din Veda (anumite capitole din Brahmana toate Upanisad), cuvantul insusi- Yoga- figureaza in ele, cu sens mai larg, este adevarat, dar in raport cu exercitiile din Yoga in adevaratul sens al cuvantului: posturi, retinerea respiratiei, meditatie, izolare de lumea fenomenelor. Lipseste numai o expunere sistematica a doctrinei, care de fapt nu este absenta (trebuie sa fi existat deja pe atunci), ci este in mod voit refuzata, dat fiind ca brahmanismul ce se nastea (sau vedantismul ce disparea, cum preferati) prefera mai degraba sa se orienteze catre un „meta-ritualism” destinat evolutiei in Vedanta decat sa simpatizeze cu traditionala Yoga inspiratoare de porniri anti-brahmanice. A acepta Yoga ar fi insemnat repudierea castei, de exemplu, ceea ce ar fi semnificat in fapt distrugerea ordinii vedice pana in fundamentele sale. Buddhismul va incerca aceasta, dar nu ne putem astepta la o astfel de sinucidere din partea brahmanilor ortodocsi, care traiau concret din insasi substanta acestei ordini sociale.
Textele
Originile primelor referiri explicite la Yoga ca atare merg deci pana la cele mai vechi Upanisade pe care le calificam pe buna dreptate ca fiind „vedice”. Citim de exemplu in Upanisad Tai Aiuya, una din cele mai arhaice , ca fiinta cunoscatorului ( adica a aceluia care primit adevarata cunoastere), „ este facuta din credinta, adevar, exactitate rituala, maiestrie si Yoga”. Se precizeaza de asemanea ca Yoga este “sufletul sau”, partea esentiala a persoanei sale. In ceea ce priveste Katha, Maitu si Svetasvatara, ele prezinta toate cele trei imagini ale carului (corpul uman) tras de caii nedisciplinati (simturile) pe care birjarul (gandirea, ratiunea) nu reuseste sa-I dirijeze. Purtat de acest vehicul care se indreapta spre prapastie, sufletul (atman) sufera in tacere. Yoga intr-un astfel de context, consta intr-o matoda care permite birjarului gandire sa domesticeasca simturile-caii pana la a permite o oprire a carului; sufletul va putea astfel cobori adica va parasi definitiv lumea corpurilor..
In ceea ce priveste metoda-insasi ea este evocata pe scurt in aceeasi Upanisad unde sunt mentionate pe langa meditatie si retinerea suflului, diversele discipline (yama si nyama), retragerea simturilor, reculegerea etc. toate acestea vin in continuarea unor vechi speculatii vedice cu privire la suflul vital, la cuvantul nearticulat (Aum ) sau la identitatea esentiala a lui brahan si atman. Surprindem aici incercarea teologiilor brahmane care se straduiau sa recupereze Yoga si sa o faca sa „ treaca drept vedica” in mod autentic.
Bhagavad-Gita (redactata probabil in sec V i.e.n.) nu se mai complica in teologia vedica. Ea onoreaza bineinteles, Veda, dar pe departe si fara a se opri aici. Primul text major al hinduismului nascand, Bhagavad-Gita este atat de imbibat de yoga, incat se da chiar fiecaruia dintre cele 18 capitole acest titlu: Yoga (cap IV Yoga Cunoasterii, cap. VI Yoga Meditatiei, cap XII Yoga Devotiunii)
Domnul Krisna, care a impartasit lui Arjuna invataturile salvatoare, este calificat in India drept „Dumnezeu al Yoghinilor” (Yogesvara) si invatatura insasi se rezuma se rezuma la aceasta formula lapidara „YOGAYA YUJASVA: forteaza-te prin Yoga (inhama-te la jug!) (Bhagavad-Gita cap.II 50)
Nu ramane sa mentionam decat ca acest poem celebru este inainte de toate acela al devotiunii ardente; nu suntem salvati decat in masura in care reusim sa ne dedicam pe de-a-ntregul lui Dumnezeu, Seniorului, sa fixam continuu gandirea asupra lui etc. „Yoga trebuie practicata luandu-Ma pe mine drept ultima tinta, Scop Suprem”, spune insusi Krisna, ceea ce este un fel de a sublinia faptul ca Bhagavad-Gita, Yoga este un mijloc, o metoda nu un scop in sine. Ea este folosita mai degraba pentru a atinge salvarea prin unirea cu Dumnezeu decat este propovaduita pentru ea insasi. Acesta este motivul pentru care textul nu comporta o expunere sistematica asupra practicilor. Acestea sunt evocate, chiar elogiate, dar sensul textului este altul: acela de a anexa Yoga la curentul devotional, de a arata in ce mod tehnica sa poate fi utilizata in felul exercitiilor spirituale care conduc,progresiv, pe practicant catre o stare de comuniune intima cu Dumnezeu. Primul mare text despre Bhagavad-Gita este in acelasi timp o tentativa de largire a orizonturilor doctrinei Yoga.
Yoga-Sutra
Cu Patanjali (sec. IV i.e.n.? sau mai tarziu) vom accede in sfarsit la Yoga propriu-zisa, expusa in exhaustiv. Acest autor pentru noi aproape mitic, este recunoscut prin aceea de a fi compus si format Yoga-Sutra, texte „normative” in materie de Yoga. Cuvantul sanscrit Sutra inseamna „fir”; el desemneaza sforicica pe care sunt imbinate perlele unui colan. Ca gen literar, Sutra se compune dintr-o serie de fraze scurte, inlantuite unele de altele, cu scop mnemotehnic. Stilul este abrupt enigmatic si necesita comentarii.
Fiecare din aceste scurte propozitii constituie, in fapt, titlul unei lectii pe care maestrul o preda oral, si deci, a citi o sutra inseamna de fapt a citi tabla de materii a unei lucrari (care nu figureaza ca atare in lucrarea respectiva).
Unele din aceste Sutre sunt ritualice, altele filosofice, altele rezuma dreptul, gramatica si chiar erotica. Toate, din fericire pentru noi, sunt insotite de comentarii pretioase, in lipsa carora uneori, anumiti termeni ar fi imposibil de inteles. Textele Yoga-Sutra nu fac nici ele exceptie si au fost comentate, intr-o perioada nedeterminata clar (dar se pare, nu prea indepartata de cea in care au fost create sutrele propriu-zise) de un anume Vyasa. Glosa ramane fidela fata de ceea ce ar fi trebuit sa fie invatatura orala in timpul lui Patanjali si se obisnuieste sa fie studiate impreuna. Vom gasi mai departe o expunere pe larg despre invataturile lui Patanjali-Vyasa, dar putem inca de pe acum sa facem urmatoarea observatie: Yoga-Sutra se situeaza dintr-o data pe terenul doctrinal deoarece prima prima dintre cele patru parti pe care le comporta lucrarea este consacrata nu- asa cum ne-am fi asteptat-expunerii principiilor de baza ale doctrinei Yoga, ci unei descrieri a formelor de samadhi, adica starea care constituie in acelasi timp cea mai inalta treapta a scarii ce conduce le eliberare. De-abia din cel ce-al doilea capitol, Patanjali ne invata in ce fel sa atingem samadhi. Acesta intarziere nu prejudiciaza in nici un fel expunerea, ea permitand o discutie asupra unora dintre principiile fundamentale ale doctrinei.
Urmasii lui Patanjali-Vyasa nu sunt prea numerosi; se remarca un nou comentariu datorat lui Vacaspati Micra datand din sec. IX e.n. Este o opera veritabila, cu tendinte filosofice profunde care constituie, poate, cea mai buna expunere asupra doctrinei Yoga in calitate de darsana (sistem filosofic traditional). Mai tarziu in secolul al- XI-lea regele Bhoja va comenta la randul sau textele Yoga Sutra intr-o maniera succinta dar clara si, de cele mai multe ori originala. In sfarsit este important de semnalat Yoga Varttika a lui Bhiksu (sec XVI) si Maniprabha, de Ramandanda Sarasvati (sec XVII). Toate aceste lucrari, repetam, sunt intr-o anumita masura axate pe Patanjali pe care pretind ca il explica. Altfel se petrec insa lucrurile cu alte texte care trateaza despre Yoga urmand cai diferite.
Yoga in Upanisad
Este vorba despre anumite Upanisad, care trateaza acest subiect. Se stie deja ca Upanisadele sunt, in principiu prelungiri cu caracter speculativ ale literaturii vedice, destinata cu precadere ritualului. O Veda ideala comporta o colectie (samhita) de cuvinte (mantra) pronuntate in timpul slujbei religioase. Sunt versete extrase din imnuri de lauda, dedicate numerosilor zei ai Pantheonului, sau formule in proza (yajus), prezentand un caracter tehnic mai pronuntat. Urmeaza apoi ritualurile (Kalpa Sutra), comentate in detaliu intr-o lunga serie de texte in proza, texte care, numai ele singure, reprezinta doua treimi din Veda, si pe care le numim Brahmana (studii despre Brahman= Dumnezeu). Sunt justificate aici nu numai practicile religioase dar si mitologia si dotrina de baza a religiei. Grefate pe Brahmana, unele texte, mult mai scurte, se ocupa de riturile speciale cu caracter secret( pe care le numim Aranyaka- „ de codru”- deoarece ele trebuie sa fie comentate in afara comunitatii, „ in desert”). In sfarsit un mic numar de capitole din Brahmana sau din Aranyakasunt dedicate purei existente: acestea sunt Upanisadele. Sunt aproximativ 15 la numar si cu ele se incheie canonul vedic.
Totusi, toate curentele de gandire care s-au manifestat in cadrul brahmanismului, dupa revolutia intelectuala a secolelor VII-VI i.e.n., au avut tendinta de acauta in Veda anumite garantii. Negasindu-le in samhita sau brahmana, puteau, la nevoie, sa utilizeze anumite pasaje din Upanisad. Cu toate acestea numai Vedanta s-a putut bucura de „marile cuvinte” (mahavakya), extrase din culegerile vedice. Celelalte darsana (sisteme filosofice), in masura in care erau originale, n-o puteau face pe scara larga. In aceste conditii mai ramanea unica solutie de a redacta alte Upanisad, acestea urmand a fi dedicate in mod explicit noilor doctrine.
Ceea ce, de altfel, s-a si intamplat. Si aceasta pe scara larga, daca tinem cont de cele 200 si chiar mai multe opuscule, in mod vadit „ moderne”, daca le raportam la vedele propriu-zise. S-a ajuns pana la a compune o Upanisad a lui Allah, care, in mod evident nu poate fi anterioara sosirii musulmanilor in India.
Toate aceste texte sunt anonime, nedatate, si poarta titluri care fac referire fie la continutul lor, (Upanisad Sammyasa, de exemplu) , fie la apartenenta lor sectara (Upanisad Vasudeva releva, prin insasi denumirea ei, fundamentele devotiunii Visnuite). Titlurile pot conserva chiar amintirea unui maestru spiritual care a propovaduit o cale deosebita de celelalte propuse (astfel este Upanisada Jabala, care se refera la doctrinele predicate de un anume Jabala, ascet). Dupa cum se cunoaste, Yoga nu face exceptie de la aceasta regula. Dimpotriva: eretica prin esenta, acesta ar fi trebuit daca ar fi vrut, sa se integreze brahmanismului, sa-si creeze rapid o culegere de texte asa-zis vedice, (toate upanisadele pretind a-si avea sorgintea in Vede), texte care s-ar fi constituit in garanti traditionali ai doctrinei sus-numite. Astfel au fost compuse, intr-o perioada nedeterminata, mai mult de douazeci de Upanisad avand drept subiect doctrina Yoga. Numarul lor este aproximativ, luand in considerare faptul ca anumite texte pot foarte bine sa gliseze de la o grupare de texte la alta. Upanisad Nadabindu ar putea foarte bine sa fie clasata printre textele care elogiaza calitatile mantrei aum , ca si printre cele care expun sau enumera meritele si beneficiile practicii Yoga. In aceeasi ordine de idei, o Upanisad cu caracter „ de codru”(referitoare la ascetii care-si duc viata in afara lumii, fara insa a o fi parasit cu totul) poate fi considerata in acelasi timp o expunere de practici ce tin de Yoga (Pranagnihotra, de ex.)
Redactate in sanscrita clasica, intr-un deseori esoteric, ocult, aceste Upanisad sunt in versuri. Insa acesta nu inseamna ca ele ar putea fi poetic vorbind, pe gustul cititorului modern. Sau ar putea fi, sa spunem tot atat de gustate pe cat sunt astazi romanul Trandafirului, Sully Prudhomme sau Abatele Dellile. Adoptarea unei metrici suple (sloka, strofa cu patru octosilabe) releva de altfel intentii pur pedagogice, aceste texte fiind destinate memorarii. Versurile abunda, insa, in repetitii si epitete. Suntem inca departe de rigurozitatea unor texte ca Sutra si de exactitatea unor Bhasya (comentarii). Cu toate acestea intalnim deseori catrene reusite, imagini sensibile. Nu trebuie sa apreciem aceste texte literare dupa criterii stilistice; ele nu au deloc pretentii literare. Nu sunt decat niste tracte (brosuri), opuscule (cele mai lungi avand pana la o suta de sloka) care se vor dotrinale si cer sa fie considerate ca atare.
Doctrinele
A sosit momentul sa expunem doctrinele yoghine, care stau la baza practicilor yoghine si care justifica exercitiile corespunzatoare.
Nu am putea intelege pe deplin yoga (de altfel nu numai yoga ci si orice alt aspect al realitatii) daca nu am folosi metoda holistica de abordare. Acesta stiinta-Yoga a fost elaborata avand la baza conceptia ca aceasta lume nu este singulara, ci face parte dintr-un intreg complex pe care il vom numi pentru mai multa usurinta, cu un singur cuvant: Universul (in sanscrita sarvam=TOTUL). Trebuie sa fie bine inteles faptul ca nu este vorba numai de galaxii; includem aici vizibilul si invizibilul, ceea ce poate fi perceput, si ceea ce exista dincolo de perceptie etc. Ideea centrala este ca exista o ierarhie de lumi (loka), al caror numar variaza in functie de context . Lista cea mai simpla distinge patru tipuri de „lumi”: lumea in care traim, incluzand viata vegetala si cea animala, este numita Terra ( dar aceasta denumire poate foarte bine sa fie acordata si altor planete atata timp cat avem in vedere ceea ce este accesibil simturilor noastre, tot ceea ce tine de vaz, auz, pipait etc). Deasupra Terrei ( ierarhic si nu in spatiu) se afla lumea intermediara (prin raportarea la lumea noastra care ii este inferioara si la urmatoarea care ii este superioara), domeniu al geniilor bune sau rele (ingeri,si demoni, Yaksa si Raksasa). Este un „loc” mai avantajat decat al nostru: viata aici este mai lunga (Gandharva, Apsaras etc., „traiesc” timp de sute de secole ), facultatile senzoriale si motrice sunt si ele superioare (geniile vad orice punct in aceasta lume si se deplaseaza iute ca fulgerul etc.). In texte referitor la acesta lume, vom gasi denumirile de atmosfera sau de aer. Deasupra acestora se afla totusi lumea zeilor, loc al beatitudinii, unde straluceste lumina vesnica; acesta este Cerul, paradesa (cealalta Tara) unde convietuiesc sufletele virtuoase si divinitatile pe care aceste suflete le-au servit in timpul vietii lor.
Eliberarea
Cu toate acestea, cele trei lumi: Terra Atmosfera si Cerul, sunt dominate de o a patra, care le transcende in mod absolut. Fara a avea o denumire constanta (este numita uneori „lumea lui Brahman”-Lumea lui Dumnezeu), aceasta „loka” se afla dincolo de orice definitie; in afara timpului si spatiului, in afara fiintei si nefiintei si, bineinteles, nu cunoaste limite. Permanenta, in timp ce celelalte trei sunt tranzitorii (cerul va fi distrus odata cu Terra, cand ciclul cosmic se va incheia), imuabila, pe cand celelalte trei sunt evolutive, „ferma” cand celelalte sunt instabile, Brahma-Loka este in mod evident, idealul catre care trebuie sa se indrepte eforturile „celor care stiu”.
Un astfel de program este fara indoiala regasit in acele majore darsana si cu deosebire in Vedanta asa cum este ea expusa de Sankar. Lucrurile nu sunt tot atat de clare si in yoga. Patanjali, de exemplu, ne invata ca adeptul trebuie sa caute o anumita stare, pe care el o numeste „kaivalya”, adica „izolare” ( a se intelege autonomie spirituala; reculegere perfecta) si bineinteles, individul care reuseste va fi „eliberat de lume” in mod permanent si stabil; evocarile insa sunt destul de imprecise pentru ca practicantii yoghini sa fi putut interpreta acest program in mod convenabil pentru ei- vom descoperi in Upanisade ca acestea considera, mai degraba, acesta stare finala ca un fel de convietuire cu Dumnezeul Suprem si o compara in mod voit cu „preafericita unire dintre Zeita si sotul ei divin”. Sunt aici aspecte care amintesc despre invataturile Bhakti Yoga; sufletul devotat merita atunci cand a realizat perfectiunea, sa se uneasca pe vecie cu Dumnezeu, asa cum sotul se uneste cu soata sa (binecunoscuta tema a lui Krisna si a pastoritelor).
Cu toate acestea, in masura in care acesta beatitudine este eterna, stabila, nelimitata, indescriptibila, ea se aseamana mult cu Eliberarea (moksa) propovaduita de marele Darsana. Chiar termenul „Eliberare” este, de altfel, in mod constant utilizat de autorii de Upanisad.
Corpul uman
Toate cele expuse ne obliga sa examinam ,pe scurt, constitutia fiintei umane, asa cum e infatisata in Yoga integrata in sistemul holistic. Corpul, se intelege de la sine,apartine acestei lumi: este limitat, tranzitoriu, perisabil, impurificat din toate punctele de vedere. Tinand de domeniul perceptiei (il putem vedea, auzi, atinge, corpul este conditionat de realitatile exterioare- de exemplu, nu poate fi vazut decat daca este luminat de o sursa de lumina care nu ii apartine
Vom retine insa ca viziunea holista nu tagaduieste realitatea acestui corp: precaritatea existentei nu implica faptul ca aceasta ar fi o iluzie. Corpul este trecator duce o viata scurta, tine de lumea fenomenala, dar nu este nici iluzie nici inutil. Dimpotriva, am putea spune ca el este mijlocul salvarii dorite, atat timp cat practicile corporale sunt acelea care aduc Eliberarea. Acest lucru este posibil si vom reveni asupra acestui fapt, deoarece, pe de o parte corpul este analog Universului (principiul analogiei dintre micro si macrocosmos) si, pe de alta parte, corpul este instrumentul care ne poate aduce salvarea in aceeasi masura in care ne poate duce la pierzanie.
In orice caz, corpul apartinand Terrei (adica acestei lumi pamantene), nu se poate concepe existenta in afara contingentului, care este insasi esenta si cauza existentei sale. Yoga holistica nu permite o perpetuarea vietii acestui corp ci, dimpotriva, distrugerea lui sau, mai exact, o depasire a acestui stadiu; corpul trebuie sa se realizeze plenar, sa atinga paroxismul capacitatilor sale (este tema “puterilor miraculoase”, vibhuti), pentru a trece intr-o stare si la un stadiu superior. Deci exista ceva in noi care nu este corp, cu toate ca este solidar cu acesta, ceva ce nu apartine acestei lumi fenomenale si care se afla aici numai in exil. Acest ceva se cheama “ Acela” (tad), pentru a sublinia parca imposibilitatea in care ne aflam de a-l defini (limbajul omenesc se afla dincolo de acest mister). Mai este numit de asemenea si ATMAN.
Sufletul
In sanscrita clasica cuvantul era folosit ca pronume reflexiv; din acest motiv el era echivalentul cuvantului francez „Sine” si multi traducatori nu ezita sa-l pastreze ca atare sau insotit de articol si majuscula „Sinele”, pentru a reda notiunea de „atman” in orice context. Cu toate acestea pe langa faptul ca acest pronume (substantivizat sau nu) nu poate fi manipulat cu usurinta in limba noastra, mai apare aici si un echivoc destul de suparator pentru autorii indieni, atman este mai intai substantiv (masculin!) si utilizarea lui ca pronume nu este decat secundara; etimologia cea mai probabila da, ca un prim sens, pe acela de „suflu vital” ceea ce se acorda foarte bine cu asimilarea constanta in Yoga a Sinelui cu Atman. De multe ori chiar, utilizarea pronumelui „sine” in traducere pentru Atman duce la adevarate confuzii si chiar contrasensuri, cum iata, un anume savant se lasa pacalit: „numai din dragoste pentru sine o femeie isi iubeste sotul”- acest pasaj celebru din Upanisad Brhad Aranyaka vrand, de fapt, sa spuna ca dragostea adevarata vine de la Atman (caci doar acela poate cunoaste si deci iubi in sine). De aceea noi vom desemna prin termenul de Atman „ acea picatura de Dumnezeu care salasluieste in noi si care poate fi cunoscuta doar prin oglindirea in suflet”
Este evident faptul ca Atman este prezentat in Yoga in stransa legatura cu corpul. Raportandu-ne la texte mai vechi vom vedea ca Atman (Katha Upanisad si altele asemanatoare) este in acelasi timp distinct de corp. Atman este pasagerul carului aflat intr-o cursa nebuna. El nu are nimic comun cu complexul vehicul-vizitiu-haturi-cai, decat ca transportat fiind este legat in mod provizoriu de car. Transcendent si autonom , Atman stie si este. Cu alte cuvinte existenta provizorie si imperfecta a carului este un fel de „oglindire” inversata a lui Atman care este permanent si perfect. In felul acesta posibilitatea celui care conduce carul este precara, cunoasterea lui este aproximativa si chiar eronata (luand in considerare faptul ca se exercita prin organele de simt). Dimpotriva, sufletul „vede” adevarul clar si distinct, in mod permanent si fara riscul de a gresi. Putem afirma deci ca Atman este Fiinta Constiinta si Beatitudine. De aici omul avizat va cunoaste ca datoria sa este de a cunoaste pe Atman in propria fiinta si apoi sa realizeze unirea lui Atman cu Dumnezeu Insusi. Exista o „punte” de legatura intre Atman si corp: Inteligenta (buddhi). Organul inteligentei este inima si nu creierul de aceea consideram ca cel mai potrivit termen pentru a desemna inteligenta este sufletul acel „corpuscul care ne insoteste din incarnare in incarnare si care contine in germene destinul nostru; totodata reprezentand si instrumentul cu ajutorul caruia se poate reliza Iluminarea- cunoasterea lui Atman prin oglindirea in suflet”. Atman poate deci, indruma sau lumina sufletul,atunci omul „vede” cu adevarat realitatea existenta. Capabil de a discerne (discernamant= viveka) omul intelege ca poate despuia fiinta fenomenala si poate atinge un nivel de la care se poate dezbara de lume si poate accede la o stare transcendenta. Asa cum spunea Patanjali „ pentru cel care cunoaste intr-adevar lumea, ea nu este decat suferinta” (Yoga Sutra- cap II versetul 15). Automat sufletul trezit va recunoaste existenta unui mijloc de a invinge suferinta: disciplinele initiatice spirituale printre care si Yoga. Trebuie sa inveti „a inhama” pentru a putea stapani destinul si al transcende.
Pasarea migratoare
O alta imagine la fel de clara care apare deseori in textele Yoga este aceea a pasarii migratoare Hamsa. Pasarea este legata cu un fir innodat la unul din picioare; ea sufera datorita acestei situatii si nu asteapta decat ca firul sa fie rupt pentru a se putea inalta in vazduh. Sufletul seamana cu aceasta pasare captiva.
Acesta noua imagine este menita sa puna in evidenta o alta caracteristica a sufletului: vocatia migratiei.
A elibera sufletul este, intr-adevar atat de dificil incat sunt putine sanse de a reusi de la prima incercare. Cu alte cuvinte un individ devine un adept capabil de acesta reusita numai dupa ce a adunat o bogatie de „merite”. Pentru a capata insa acesta bogatie sunt necesare mai multe existente succesive (pentru ca fiinta reincarnata sa urce progresiv treptele unei scari pana la nivelul la care acest lucru este posibil). Prin urmare sufletul este obligat sa locuiasca pe rand intr-un numar nedefinit de corpuri, pana il va gasi pe acela cu care va putea stabili comunicarea (in asa fel incat va fi posibil sa-l indrume pe birjar in tinerea haturilor si stapanirea cailor). Iata deci asemanarea cu pasarea migratoare: ca si ea, sufletul „zboara din corp in corp” fara sa-si faca cuib, fara sa se stabileasca definitiv intr-un loc. Acesta migratie care dureaza atat cat dureaza un ciclu cosmic este numita samsara („ curs comun”, „circulatie permanenta”, „curgere neintrerupta”). In Yoga ea este comparata cu o roata mai precis cu o roata cu zbaturi (zbaturile reprezinta corpurile, formele de existenta, stari ale fiintei) care se invarte continuu: apa (sufletul) pune roata in miscare prin mijlocirea zbaturilor. Daca nimic nu vine sa intrerupa acesta miscare continua, apa, dupa ce s-a ridicat pana la varful rotii, va cobori pentru a urca apoi din nou, repetand acest proces la infinit.
Toate aceste imagini (car, pasare, roata, etc) au menirea de a reda cat mai fidel acesta goana irationala, fara tinta precisa, aceasta migrare continua, inevitabila intoarcere la forme de existenta deja cunoscute.
Iata cum este reprezentata acesta idee intr-una din Upanisad (Yogatattva, sloka131):
„Copilul apuca sanul mamei si este fericit:
este acelasi san care l-a hranit/ intr-o viata anterioara;
Barbatul resimte placerea / in matricea sotiei sale:
O aceeasi matrice l-a fost conceput /intr-o viata anterioara;
Cea care a fost mama /este acum sotie,
Iar sotia, maine,/ va fi la randu-i mama;
Cel ce a fost tata este astazi fiu,/iar fiul maine,/va fi tata la randu-i/
Astfel, printr-o greseala a samsarei,/oamenii sunt ca apa/ intr-o roata hidraulica!”/
Narayana
Soarta sufletului este legata de durata ciclulu; poate insa intreveni Eliberarea care este,in fapt, o evaziune, ca si cum apa raului s-ar evapora,spre exemplu. Insusi termenul de eliberare indica faptul ca este sufucient sa tai legaturile care retin pasarea pentru a-i reda libertatea care este, de fapt, adevarata sa natura.Atman nu apartine acestei lumi, nici Terrei, nici spatiului intermediar,nici chiar Cerului. El este in cealalta lume, apartine acelei Brahma-loka de care am vorbit. Intr-un sens, diversele suflete individuale (numite Jiva-Atman, „suflete vii”) sunt identice cu Sufletul Universal (Atman sau Sarva-Atman „Sufletul Universului”), pe care Upanisadele il identifica cu Brahman, Dumnezeul Suveran.
In unele scrieri Yoga Dumnezeu este Siva, cel care se acorda cu invatatura tantrica; in altele numeroase intalnim denumirea de Visnu Vasudeva ( Zeul Bunatatii) sau Narayana („cel care vine in om”).
Acesta ultima denumire arunca o lumina noua deoarece pune in valoare un nou aspect al problemei : prezenta lui Dumnezeu in fibra cea mai intima a creaturii sale (guhayam nihirto’sya jantoh). Sub forma de Sine- Atman, Narayana vine asemenea unei pasari, sa-si faca cuibul in inima omului. Mai intalnim in alte texte si expresii ca atayana (sanctuar templu) si multe altele inca, toate referindu-se la acelasi loc privilegiat. Este de la sine inteles ca prezenta lui Narayana in om nu va ramane fara consecinte. Anumite texte Yoga spun clar ca revelatia intuitiva „a ceea ce trebuie facut pentru a obtine Eliberarea” este datorata unei gratii („prasada”); adeptul care simte in el dorinta de a sti ADEVARUL („jijnasa”), dorinta de a se salva („mumuksu”) poseda in el pe Dumnezeu-Atman nu doar in stare potentiala ci activ. Putem deci spune ca aceste impulsuri simtite de fiinta umana de a cunoaste, de autodepasire, de transcendere reprezinta primele etape ale Iluminarii. Sufletul trezit actineaza acum in sensul de a permite (inspira, suscita) recunoastere intuitiva de catre individ a conditiei sale captive in care se afla adevaratul sau EU (ATMAN), ca si viziunea mijloacelor prin care sa poata ajunge la ELIBERARE.
Gandirea
Atunci si numai atunci gandirea (manas) intra in actiune. Simbolismul sau este legat de luna tocmai pentru ca ea nu actioneaza in mod eficace decat in masura in care se reflecta lumina soarelui situat in inima. Manas-ului ii revin operatiile pur umane care permit eliberarea sufletului: studii preliminare, cautarea unei stiinte superioare celei continuta in carti, alegerea unui Guru (maestru spiritual, initiator), stapanirea corpului pentru a-i permite sa realizeze gesturile si miscarile cerute etc.
Inspirat de inima Manas-ul va merge pana la capatul posibilitatilor sale; ajuns aici pasul decisiv va fi realizat de „disolutia gandirii” (mano-laya): Aceasta disolutie este in Yoga integrata holistic conditia sine qua non a realizarii spirituale.
Vom avea aici o ierarhie asemanatoare celei a lumilor (plus una care le transcende): prima etapa se refera la stapanirea simturilor, etapa care trebuie depasita pentru a se ajunge la gandirea pura; a treia etapa este accesul la lumea inteligentei; la randul ei urmata de o alta in care dincolo de lume, ne gasim intr-o stare de independenta absoluta (ultima etapa fiind net superioara celorlalte si care nu are nici o trasatura comuna cu acestea). Acesta ierarhizare apare descrisa in textele initiatice ca o distinctie dintre starea de veghe (prezentata ca inferioara), starea de somn usor (in care apar visele), in sfarsit starea de somn profund considerata superioara celor precedente.
O a patra stare (turya) o transcende totusi si pe acesta din urma, o a Patra Stare in care sufletul este singur, fara nici un fel de contact cu lumea corpurilor, care vegheaza viseaza sau dorm.
Chiar si in domeniul practicii, textele esoterice fac distinctia intre o disciplina inferioara care conduce la „retragerea simturilor” (pratyahara), una intermediara care culmina cu contemplatia (dyana) si o a treia care consista intr-o reculegere perfecta (samadhi). Toate aceste trei stadii, aceste grade ale practicii Yoga, conduc la o stare de autonomie (kaivalya) in care orice disciplina nu-si mai are rostul.
Drumul adeptului catre eliberare urmeaza un traseu identic. La inceput , adeptul nu este decat un om ca toti ceilalti, apartinand lumii noastre. Indata ce a invatat cum sa-si controleze suflul (respiratia) sa-si fixeze gandirea intr-un singur punct (ekagrata), el se bucura de puteri miraculoase care apartin lumii intermediare (Gandharva,yaksa etc.)
Cand a atins samadhi, el devine „asemanator zeilor” si, poate daca doreste, sa traiasca vesnic, sa fie nemuritor; posesor al unui „corp de glorie”, el apartine „Cerului”, dar este inca legat de univers. Numai trecerea la starea finala kaivalya ii va permite iesirea din lume si ii va asigura Eliberarea eterna.
Observam deci coerenta ideologica a disciplinei Yoga in ceea ce priveste acesta tema a ascensiunii. Urcarea treptelor este un proces ineluctabil. El este insa necesar pentru a ajunge in varf, si lucru foarte important, se realizeaza printr-o serie de stari de criza care marcheaza fiecare, trecerea de la un plan al relitatii la altul. In sensul acesta trebuie sa intelegem unele expresii tulburatoare (cum ar fi de pilda, „disolutia gandirii”, mano-laya). Si vom vedea mai departe ca ridicarea misterioasei Kundalini este insotita de activarea cakrelor (care sunt „strapunse”). Si exemplele ar putea continua. Ideea de baza care se desprinde este urmatoarea: a se angaja in Yoga inseamna a porni pe un drum cu sens unic.
Ne putem opri in drumul nostru, intr-un anume punct dar nu putem face cale intoarsa caci fiecare etapa strabatuta antreneaza cu sine o transformare a fiintei.
Corpul subtil
Acum dupa ce am definit si situat atman (Sinele), buddhi (inteligenta), manas (gandirea), vom incerca sa surprindem si o imagine de ansamblu a celorlalte elemente ale individualitatii umane, asa cum ea functioneaza in aceasta lume. Perifraza am utilizat-o pentru a evita termenul echivoc: corp.
Asistam astazi, chiar si in India, la generalizarea unei tendinte de a reduce Yoga la un simplu exercitiu de gimnastica, sau de a descrie efectele acestei discipline in termeni de disciplina psiho-somatica. Iata de ce este necesar sa reamintim si sa subliniem faptul ca la inceputuri Calea Yoga era considerata metafizica, in adevaratul sens al cuvantului, adica se situa deasupra sau dincolo de lumea materiala.
Desigur, am mai spus-o microcosmosul uman este in perfecta analogie cu macrocosmosul. In concluzie, inteligenta este ca Soarele, gandirea ca Luna, focul din inima (buddhi) lumineaza si incalzeste gandirea (manas), permitandu-i astfel sa faca primele demersuri necesare realizarii pe calea Yoga. Reiese clar ca toate acestea se situeaza dincolo de simpla observare materiala. Daca facem disectia unei inimi nu vom gasi, in mod sigur, nici lotus,nici lumina, nici germeni etc. Ori in India Vedelor, se practicau disectii ale victimelor sacrificate, iar indienii posedau cunostinte de anatomie. Existau medici,chirurgi, magicieni, vrajitori care, fiecare in felul sau, era in contact direct cu corpul uman. Prin forta lucrurilor, vocabularul folosit era pentru toti acelasi. In limba romana cuvantul „inima” este folosit de chirurgi, filosofi si teologi, in aceeasi masura; numai contextul ne permite sa ne dam seama daca este vorba de muschiul cardiac, de salasul sentimentelor sau de fantana tuturor gratiilor. Tot astfel, cuvintele sanscrite hrd (inima), prana (suflu) etc. sunt folosite de toti cei care au ca obiect de studiu omul, din orice unghi ar fi el privit.
Mai ramane sa adaugam ca atunci cand un teolog catolic de exemplu, vorbeste despre Sacre-Coeur el are in vedere in acelasi timp fantana gratiilor cat si inima „materiala” care a fost candva,strabatuta de o lovitura de lance.
Tot astfel in yoga holistica „inima” este in acelasi timp o masa carnala si sanctuarul unde Dumnezeu, sub forma lui Jiva-Atman, a venit sa locuiasca. O anumita ierarhie trebuie insa respectata; pentru yoga holistica inima ca organ,nu este decat indiciul inimii „metafizice”, dupa cum respiratia este reprezentarea simbolica a captivitatii sufletului. Prin inspiratie se produce un sunet stabilit a fi HAM (de remarcat h-ul aspirat foarte puternic la initiala si rezonanta nazala marcata de M); expirand se produce un alt sunet SA (de remarcat siflanta initiala). In concluzie, sunetul caracteristic respiratiei este HAMSA! HAMSA!. Acest hamsa nu este altceva decat pasarea migratoare, sufletul prizonier in samsara. Mai mult decat atat, respiratia este o imagine a sufletului deoarece aerul intra si iese fara incetare, tot asa cum pasarea zboara dar este adusa inapoi de frane care o tin prizoniera.
Toate acestea fiind spuse,vom incerca, in cele ce urmeaza, sa ne apropiem notiunea de linga sarira (corpul ca semn al unei realitati superioare asa cum este ea evocata in Yoga holistica).
Nadi
Principala sa caracteristica este aceea de a fi un fel de tesatura din nenumarate canale (comparate cu arterele, venele,nervii). In texte sunt desemnate prin vocabula nadi semnificand „rau”, vocabula utilizata si in Vede pentru Indus, Gange, si afluentii lor.
Vom traduce nadi prin „canale” pentru a evita echivocul, cu atat mai mult cu cat ele nu sunt strabatute de sange (ca venele) si nici de impuls senzorial sau motor (precum nervii), ci de suflu (prana). Despre aceste nadi se spune ca sunt nenumarate si nenumarabile, cu toate ca se precizeaza ca 72000 sunt importante, 72 sunt esentiale etc. In fapt, numai trei dintre ele retin atentia in mod deosebit: Susumna, Ida si Pingala. Ele rezuma intreaga doctrina a drumului strabatut de sufluri prin corp. Susumna este canalul central; simbolul sau este coloana vertebrala si se spune ca ar avea o natura inflacarata, iar culoarea sa este stralucitoare (ca un diamant care reflecta culoarea si o amplifica); in domeniul geografiei mistice, el este raul Sarasvati. In stanga lui Susumna se afla canalul Ida; este de o culoare pala, el tine de simbolistica lunara si este identificat cu Gangele (ganga- genul feminin in sanscrita). In dreapta canalului central, celalalt nadi, numit Pingala, tine de simbolistica Soarelui; este de culoare rosie si este identificat cu raul Yamuna. Cele doua canale, Ida si Pingala nu sunt paralele cu Susumna, ci se desfasoara si se intretaie in jurul lui (canalului Susumna), dupa modelul serpilor Caduceului. Punctul lor de plecare este baza trunchiului, acolo de unde incepe canalul central. Punctul terminus este constituit de orificiul fiecarei nari, in timp ce Susumna urca pana in crestetul capului.
Suflurile vitale
Functiunea fiecaruia dintre aceste trei canale este in mod clar determinata: Ida si Pingala vehiculeaza suflurile, in timp ce susumna este calea pe care circula atat suflurile cat si Kundalini dupa trezirea sa. Si pentru a intelege mai bine sensul acestor nadi in Yoga holistica este necesar sa precizam mai intai sensul cuvantului „suflu”. Suflurile sunt in numar de cinci si reprezinta manifestari ale „bioenergiei universale” care insufletesc corpul. Putem deci spune ca aceste sufluri intra in corp in momentul nasterii si ies din corp in momentul mortii (desi anumite sufluri raman in corp mult dupa aceea). Vom fi deci indreptatiti sa consideram aceste sufluri ca adevarate elemente cosmice (bhuta), lucrand in interiorul corpului ca un fel de „genii” (este un alt sens al cuvantului „bhuta”) asigurandu-i viata.
Si pentru ca exista noi elemente cosmice care actioneaza dupa moartea corpului (apa, pamant, foc etc.) ele pot si trebuie sa se intoarca in apa, pamant, foc, aer, eter etc. In sanscrita vorbita, chiar a muri se spune „ reintoarcerea in cele cinci” (subintelegand elementele cosmice)
Suflurile sunt deci, cu totul altceva decat aerul inspirat. Pentru a se face diferenta vom folosi termenul de prana pentru a desemna energia universala care insufleteste toate fiintele, precun si energia vehiculata de masa de aer absorbita de subiectul care respira. (exista totusi un suflu subtil numit „prana”,alaturi de „apana”, „vyana”, „samana”, „udana” ca sufluri principale;
Focul de la baza
Adeptul (yoghinul) va introduce in ritmul sau de inspiratie un element nou: retinerea suflului (Kumbhaka), moment ce are drept scop sa lase timp pranei sa-si indeplineasca noua sa functie: trezirea energiei divine-KUNDALINI.
In scopul mentionat adeptul conduce prana pana la baza trunchiului unde, spun textele traditionale yoga se afla un focar ce contine foc. Acest foc la individul normal, se afla numai in stare latenta. Prin Yoga (si mai ales prin retinerea suflului) prana adusa pana aici va inteti Focul de la baza (mula-agni). Deodata o flacara tasneste producand in acelasi timp lumina,caldura si un zgomot asemanator unui sforait puternic numit nada. Initierea sfintirea rituala ca si orice exercitiu cu valoare spirituala particulara (asceza,meditatie,fervoare devotionala etc.) fac posibila manifestarea tapasului („ardoare”). Nu este nevoie sa spunem ca aceasta ardoare va mari puterile individualitatii, facand-o sa-si transceanda conditia terestra si va conferi cel putin facultati proprii geniilor din lumea intermediara (deplasare rapida, levitatie, viziunea de la distanta etc.). Mai mult, daca ardoarea va fi impinsa pana la extrem, ea va conferi individului chiar si facultati pe care numai zeii le poseda. De aici pornesc si epopeile si legendele populare, aceste povestiri despre acei tapasvin („personaje dotate care poseda aceasta ardoare”) care ajung sa fie egali cu Zeii si chiar sa-i invinga pe acestia pe propriul lor teren.
Yoga ne invata ca stralucirea focului interior este legata de aparitia puterilor miraculoase (vibhuti), dar nu insista asupra acestui aspect. Ideea care se desprinde de aici este ca aceste puteri nu au importanta decat ca semne ale unui progres spiritual; nu trebuie insa sa se piarda din vedere scopul final care consta in acea stare de beatitudine spirituala completa: existenta, constiinta, beatitudine Sat-Chit-Ananda. Ori orice exercitiu in vederea aparitiei puterilor miraculoase nu se poate face decat in cele trei lumi fenomenale.
Kundalini
Invatatura Yoga este ca interesul principal al acestei straluciri sau scanteieri, consta in trezirea consecutiva a energiei Kundalini. Kundalini se gaseste la baza trunchiului, incolacita ca un sarpe (de unde si numele sau); tot de la baza trunchiului pornesc de altfel, diversele nadi si mai ales Susumna. Acesta energie incolacita nu este altceva decat Putere Cosmica (Sakti) prezenta in microcosmosul uman tot asa cum sufletul individual, analog celui universal, este si el prezent in microcosmos. Scopul practicii Yoga, referitor la atman, era de a-i permite acestuia sa-si realizeze adevarata sa natura prin identitatea cu Narayama. Tot astfel in ceea ce priveste Kundalini: scopul este de a-i permite acesteia sa devina (sau sa redevina) Sakti prin excelenta, energia divina, reprezentata mitologic de Zeita (perechea lui Siva).
Trezita Kundalini, isi introduce capul in orificiul interior al canalului Susumna, orificiu denumit Brahma-dvara („poarta lui Brahman”). Incepe atunci ascensiunea pe canalul central, timp in care Kundalini devine la randul sau asemenea Focului de la Baza, luminoasa, arzatoare si sonora (se spune ca ea se ridica suierand ca un sarpe, suierul fiind bineinteles, nada). Se intampla insa ca pe parcurs, ascensiunea sa fie impiedicata de un anumit numar de obstacole (sau puncte critice) pe care Kundalini trebuie sa le elimine pentru a putea progresa. Aceste sunt niste „blocaje”(granthi) care trebuie strapunse pentru a putea accede la un nivel superior. Pe masura ce ascensioneaza Kundalini trezeste, energizeaza complet cakrele -cuvantul sanscrit insemnand „ roata, cerc”-.
In yoga aceste cakra sunt asimilate deseori unor flori de lotus. In acest caz, Centrele se considera a fi, la omul obisnuit, muguri de lotus, pe care Kundalini ii „trezeste” in trecerea sa (cu alte cuvinte, provoaca inflorirea lor). Este aici tema obisnuita a realizarii obtinute prin practicarea unui ritual: din potentiale, latente, cakrele se trezesc prin practica Yoga, tot astfel cum Kundalini adormita se trezea si „realiza” ca ea este Zeita- ceea ce ii permitea unirea cu Siva, sau dupa cum sufletul individual (jiva-atman) se elibereaza „realizand” identitatea sa cu Sufletul Universal (para-atman, Narayana sau Purusa conform terminologiei utilizate). Pe de alta parte tema „strapungerii centrelor” (cakra-bheda) pe care Kundalini le „taie” este foarte importanta in practica Yoga: fiecare lucru trebuie adus in punctul maxim de functionare a caracteristicilor proprii (aici „inflorirea lotusilor”) pentru a-si putea juca rolul in mod deplin. Apoi (sau chiar simultan) fiecare lucru trebuie distrus pentru ca ar putea deveni un obstacol daca ne rezumam la el. Pentru ca fiecare etapa pe drumul practicii Yoga este, mai mai dificila decat cea precedenta, dar ea devine un pericol pentru cel ce se opreste la ea, deoarece yoghinul trebuie sa treaca mai departe, sa progreseze fara incetare. A te opri inseamna a risca sa nu mai poti sau sa nu mai vrei sa pleci mai departe.
Cele sapte cakra principale
Centrele cele mai importante sunt in numar de sapte. Intervine si aici ierarhizarea „trei plus unu” despre care am mai vorbit in expunerea de fata. Intr-adevar cakrele se grupeaza foarte usor in grupuri de cate doua, iar ultima (numita Sahasrara-padma „lotusul cu o mie de petale”,numita si Brahma-randhra „deschiderea catre Brahma”) este mai mult decat o cakra ( de multe ori nu se vorbeste decat de sase cakra), „Lotusul cu o mie de petale” fiind semnul ca Eliberarea a fost atinsa (mai degraba decat „locul” unde ea opereaza, caci Eliberarea este prin natura sa dincolo de spatialitate.
TOTUSI INITIEREA IN PARA-BIJA ESTE O INITIERE EXTREM DE GREU DE DOBANDIT, EA PERMITAND CELOR EXTREM DE PUTINI ALESI ELIBERAREA SI STAPANIREA OCULTA ASUPRA INTREGULUI UNIVERS,PRECUM SI POSIBILITATEA ACCEDERII LA CEA MAI MARE TAINA A CREATIEI :”DUMNEZEU”
Avand in vedere posibilitatile nebanuite la care putem avea acces prin PARA-BIJA este usor de inteles de ce numarul celor care pot primi acesta initiere este extrem de redus. Toti adeptii care nu au fost suficient de puri si au primit aceasta initiere au decazut ,impreuna cu neavizatul care a facut initierea in cel mai decadent materialism, orgoliu si uitare de Dumnezeu.
Conform traditiei spirituale centrele se repartizeaza dupa cum urmeaza:
1. La radacina (mula) diverselor canale, adica la baza trunchiului, in regiunea situata intre anus si sex, se afla prima Cakra numita pentru aceasta muladhara („sustinatorul de baza”); lotusul corespunzator este rosu, are petru petale si in centru un patrat (simbol al elementului Pamant) in care este inscris un triunghi cu varful in jos (simbolizand organul genital feminin yoni). In centrul triunghiului se afla linga- semnul organului genital masculin. Kundalini in stare somnolenta, este incolacita in jurul acestui lotus. Cand acesta energie somnolenta se trezeste sub influenta aerului (vayu)- prana si a focului (agni), prezent si el in muladhara, ea patrunde in Susumna, despicand floarea de lotus.
2. Putin mai sus se gaseste svadhisthana-cakra, numit astfel pentru ca este situat pe fundamentul (adhisthana) individului insusi (sva= „eu insumi”) ceea ce este un fel de a expune legatura sa stransa cu centrul precedent. Acesta cakra este in legatura cu elementul Apa (de unde celalalt nume al sau jala-mandala); lotusul corespunzator este portocaliu, are sase petale, si in el este inscrisa luna in crestere. Se afla in regiunea genitala.
3. Mai sus in regiunea buricului este situata manipura-cakra (pura-„orasul”;mani-„bijuterii”). Legat de elementul Foc, este sub forma unui lotus de culoare albastra cu zece petale in care este inscris un triunghi rosu inchis.
4. Si mai sus in regiunea inimii, se afla centrul anahata numit astfel pentru ca aici vibreaza permanent un sunet muzical, desi nu se afla nici un fel de instrument ( an=”a nu”+ahata=”a bate”n daca este vorba de un tambur sau „ a nu ciupi”, daca este vorba de un instrument muzical cu corzi). Elementul acestui centru este Aerul. Lotusul este de culoarea rosie, dar cele douasprezece petale au culoarea aurului. In el se gasesc inscrise doua triunghiuri intrepatrunse ca in pecetea lui Solomon. Aici de asemenea se gaseste un linga.
5. In regiunea gatului se afla situat visuddha-cakra ( de la visuddha= „purificat”) legat de lementul Eter. Gasim aici un lotus rosu inchis cu saisprezece petale. In mijloc se afla inscris un disc de culoare alba.
6. In sfarsit cea de-a sasea cakra este localizata in regiunea frontala, mai precis intre sprancene (acolo unde se afla „cel de-al treilea ochi”). Denumirea sa este ajna cakra , adica „Centru de Comanda”: aici spun textele, se exercita facultatile superioare: manasul, care receptioneaza mesajul simturilor si transmite comenzi organelor motorii (de aici si denumirea acestei cakre) si buddhi, inteligenta superioara, care serveste drept punte intre manas si atman. Se afla aici un lotus alb, care nu are decat doua petale. In centrul sau este un triunghi alb cu varful in jos, iar in centrul triunghiului este un linga, avand aceeasi simbolistica pe care o regaseam si in muladhara si anahata.
7. Mai sus se afla „Lotusul cu o mie de petale”- sahasrara padma. Situat in crestetul capului, la sfarsitul lui Susumna in zona sutura frontalis el mai este numit Brahma-randha „deschiderea lui Brahman”
Aceste energii modulate specific fiecarei petale au fost personificate de mitologia hindusa in Divinitati care isi au resedinta in aceste cakre.
Dupa cum am mai precizat, petalele cakrelor corespund unor diverse activitati umane (kriya); bija mantrele pe spite sunt germenii acestor activitati si ne vor permite sa ne dezvoltam complet indreptandu-ne astfel spre perfectiune prin stapanirea esoterica a tipului de activitate respectiv.Yoghinul dupa trezirea lui Kundalini,realizeaza in el insusi prezenta divinitatilor pantheonului care fusesera pana atunci mentinute in stare latenta. El duce pana la nivelul maxim de eficienta disponibilitatile active care sunt in mod potential ale oricarui individ. Iata deci ca trezirea energiei Kundalini este esentialmente „un mijloc de realizare” (sadhana), un drum conducand adeptul (care acum va fi un sadhaka), la dezvoltarea tuturor virtualitatilor pe care le poarta in el si pana la obtinerea Eliberarii finale si definitive.
Practicile
Vom urmari, in cele ce urmeaza,modalitatile concrete prin care se realizeaza acest scop. Ansamblul acestor modalitati desemnate de multe ori prin termenul de „Yoga”, desi de fapt, ele nu sunt decat praxisul unei teorii ale carei aspecte mai importante au fost expuse pana acum. Pentru a urmari etapele drumului parcurs de adept, puteam relua lista data de Patanjali pentru ca toate textele traditionale yoga sunt de acord asupra acestor etape.
Yoga lui Patanjali, Yoga „clasica” prin excelenta, este deseori numita Yoga celor opt membre (astanga-yoga), practici care trebuie stapanite pentru a le realiza fara efort si care conduc la starea unanim denumita Kaivalya. Le vom prezenta ierarhizat (de la cea mai simpla la cea mai complexa) in conformitate cu lista data de textele Yoga-Sutra.
Yama si Nyama
In primul rand mentionam unele manifestari ale unei discipline cu valoare foarte generala, care pot fi practicate de indivizi care nu sunt angajati in Yoga, dar care sunt strict obligatorii pentru cine vrea sa avanseze pe acesta cale. Este vorba de infranari-yama si obligatii-nyama.
Primele sunt in numar de cinci:
1. Ahimsa: „sa nu faci rau celuilalt”. Trebuie sa mentionam aici faptul ca in sanscrita, de multe ori o valoare pozitiva este exprimata printr-una negativa; ahimsa este in realitate datoria de a face bine semenilor (in brahmanism asta inseamna orice fiinta vie).
2. satya: „sa nu minti”. Acesta inseamna asa cum gasim si in Vyasa ca viitorul yoghin va trebui sa faca eforturi in sensul „punerii de acord a faptelor cu propriile ganduri si vorbe”
3. asteya: „sa nu furi”. Nu numai sa nu-ti insusesti bunul altuia dar, mai ales, sa-ti eliberezi spiritul de orice manifestare de concupiscenta.
4. brahmacarya: „sa nu practici desfraul”. Castitatea face parte din toate disciplinele brahmanice. Cu singura deosebire ca in Yoga holistica este vorba de eliberarea din sclavia instinctului (deoarece pot fi folosite uneori si anumite practici sexuale).
5. aparigraha: „sa nu fii avar”. Trebuie sa intelegem din acesta ca Patanjali il indeamna pe viitorul yoghin sa fie generos (in primul rand fata de al sau guru caruia se recomanda sa-i duci in dar intreaga avere atunci cand ceri initierea).
Tot in numar de cinci sunt si obligatiile:
1. obligatia de a fi curat (atat corporal cat si moral). Se stie de altfel ca yoga este celebra pentru practicile de curatire fizica pe care le prescrie. Se dau indicatii de exemplu, despre cum se poate introduce o bucata de panza pe o nara si scoate pe cealalta nara, totul in scopul de a curati perfect fosele nazale!
2. obligatia de a fi calm: una dintre caracteristicile individului care s-a dovedit demn de aprimi initierea este ca nimic nu-l poate determina sa-si piarda cumpatul si calmul (nici adversitatile, nici farmecele unei femei etc.)
3. asceza. Prin „asceza” trebuie sa intelegem un fel de seninatate eroica in acceptarea si suportarea tuturor conflictelor- simbolizate in traditia brahmanica prin perechile de contrarii de tipul: „frig si cald”, „bucurie si necaz”, „placere si suferinta” etc.
4. studiul. Ne vom reaminti aici faptul ca adeptul eliberat ,in final, respinge toate cartile, chiar si scripturile sacre dar ca el trebuie sa inceapa prin a le asimila perfect pe toate.
5. devotiunea, sau mai exact: obligatia de a actiona totdeauna avand privirile fixate asupra lui Dumnezeu (in concluzie, justificarea pe care Arjuna o primeste ca invatatura de la Krisna in Bhagavad-Gita).
Asana
Odata cu „posturile” (asana), ajungem la asa numita „gimnastica corporala” care a asigurat succesul practicii Yoga in Occident. Cei care au facut-o insa numai pentru amuzament, vor fi uimiti sa afle ca nu ar trebui sa aiba acces la acesta a treia etapa decat cel care le-a asimilat perfect pe primele doua. Cel putin cu acest capitol al studiului pozitiilor corporale, abordam pentru prima data un aspect tipic al practicii Yoga. Daca ar fi sa-i credem pe autori, aceste posturi (pozitii) sunt nenumarate. Apar uneori liste cu zeci si zeci de denumiri. Totusi in practica maestrii nu-i invata pe discipolii lor decat un foarte mic numar dintre acestea. Discipolii sunt apoi sfatuiti sa-si aleaga unele dintre nenumaratele pozitii (posturi), pe care sa o foloseasca in scopul de a progresa in etapele urmatoare. In noua cazuri din zece, pozitia aleasa va fi cea mai simpla, cea mai veche (din punct de vedere al atestarii istorice), ca si cea mai cunoscuta: pozitia Lotusului (Padma asana), care consta in a sta in pozitia taietorului. Cu corpul drept, cu picioarele sprijinindu-se pe coapse cu talpile in aer, in asa fel incat sa se sprijine in regiunea pubiana.
Facem precizarea ca Patanjali, in perfect acord cu celelalte texte, prescrie ca pozitia in care sta corpul sa fie „stiha-sukha”-stabila si agreabila- (Yoga Sutra, cap.II, versetul 46). Prin pozitia corporala pe careo adopta, yoghinul se exerseaza in stapanirea propriului corp, care altfel ar putea deveni un obstacol in calea evolutiei sale spre cele mai inalte discipline. Atunci cand yoghinul este capabil sa se aseze intr-o pozitie fara efort si sa stea asa atat timp cat este necesar, fara a se mai gandi la cest lucru, inseamna ca si-a atins scopul si poate trece la invatarea exercitiilor urmatoare. Imobilitatea yoghinului intr-o postura „stabila” este o prima imagine a stapanirii cautate, acesta stapanire fiind intreruperea agitatiei, care este caracteristica omului de rand. A sta corect intr-o anumita pozitie este deci in acelasi timp, un semn preliminar al realizarii (stabilitate) si o mostra din gustul fericirii (ananda), pe care o va simti si de care se va bucura omul „realizat” atunci cand va atinge scopul suprem urmarit.
Pranayama
Urmeaza acum disciplina (Ayama) suflului (prana) care poate fi separata sau simultana celor prezentate mai sus. Se incepe prin a controla ritmul respiratiei. Acesta incoerent si neregulat la omul de rand, va trebui sa devina stabil si regulat pentru a-si putea indeplini cu succes rolul intaritor si insufletitor. Cand va fi atinsa aceasta regularitate a ritmului (lucrul acesta nu este pre dificil, totul constand in a pastra atentia concentrata asupra numarului de inspiratii si expiratii) se va putea trece la o incetinire progresiva a ritmului respirator. Acest lucru se poate realiza prin marirea progresiva a perioadei de timp cuprinsa intre inspiratie si expiratie. Acesta practica a retinerii suflului se numeste Kumbhaka (de la kumbhaka= „vas ulcior”; o alta denumire este ghata, termen a carui prima semnificatie este tot „vas”). Ea poate fi realizata si la modul „eroic”; anumiti yoghini de exemplu, fac eforturi pentru a-si incetini respiratia in mod extrem, pana la caderea intr-o stare cataleptica, in timpul careia ar putea fi chiar ingropati de vii fara nici un risc. Acesta este insa inrudita cu atitudinea gresita pe care o au unii adepti care se folosesc de puterile miraculoase obtinute prin practica Yoga. Nu trebuie sa uitam ca retinerea suflului nu este decat un mijloc prin care se poate obtine (printre altele si mai ales) trezirea energiei Kundalini. De aceea ea nu este decat un factor al succesului in acesta interiorizare care este Yoga. Aerul nu este retinut decat pentru a permite difuzarea energiei purtate de acesta in tot corpul („a umple ulciorul”; kumbhaka). Controlul respiratiei nu este decat o etapa ca multe altele care trebuie depasita.
Pratyahara
Dupa ce si-a purificat constiinta prin infranari si constrangeri, dupa ce si- stapanit corpul prin posturi si respiratia prin pranayama, adeptul va trece la un exercitiu mai dificil: „retragerea simturilor”, prahyahara. Este vorba aici de un exercitiu de interiorizare. Activitatea senzoriala (perceprie si actiune) este, in mod evident, exteriorizare; campul de perceptie se afla in afara corpului, iar simturile noastre „cauta” in lumea fenomenala obiectele, care sunt (conform unei imagini traditionale in India) „pasunea” lor. Pratyahara reprezinta o resorbtie a acestei activitati exteriorizante, asa cum spun textele, „o broasca testoasa intra sub carapacea ei”. Cand adeptul va realiza acest lucru, atentia sa nu va mai putea fi distrasa de nimic din exterior. El va fi atunci ca si surd, nevazator, nesimtitor,etc. Sau, altfel spus, nu va mai exista comunicare intre impresiile sensibile si constiinta. Daca un yoghin este intepat cu un ac, acesta nu reactioneaza; mesajul dureros nu este transmis la creier (sau creierul nu receptioneaza mesajul dureros). Gandirea va fi eliberata astfel de prezenta obsedanta a realitatii sensibile si va putea circula in voie. In concluzie, vom asocia exercitiului numit pratyahara o tehnica de concentrare mentala menita sa disciplineze gandirea si sa o controleze.
Dharana
Acest control se exercita printr-un mijloc de „ fixare a activitatii mentale intr-un loc delimitat”. Il numim Dharana. Nu este vorba aici de meditatie in sensul tehnic al termenului (va fi etapa urmatoare), ci de ceea ce numim ekagrata, „atentie perfect concentrata intr-un singur punct”. Scopul urmarit este acela de a dizolva pur si simplu activitatea mentala. Acest proces numit in sanscrita mano-laya este de cea mai mare importanta. Trebuie retinut faptul ca dharana nu este doar un simplu exercitiu de atentie. Yoghinul care o practica a triumfat deja asupra instinctelor (prin yama si nyama), asupra corpului sau (prin asana si pranayama) si asupra simturilor (prin pratyahara); el nu este acum decat gandire pura. Gandirea insa ,ca tot ce apartine lumii fenomenale, este caracterizata printr-o agitatie continua si incoerenta (este vorba despre acele „vartejuri de constiinta”, de care vorbeste Patanjali in Yoga Sutra). Dharana va incepe deci prin „disciplinarea acestei activitati”, obligand-o sa se exercite intr-un singur punct; in consecinta activitatea mentala va incetini considerabil, nemaifiind solicitata de nimic si nefiind orientata decat intr-o singura directie. Avem de-a face aici cu un fel de „atipire” mentala, care are drept rezultat suprimarea, anularea oricarui gand. Astfel etapa decisiva a fost trecuta. Adeptul este de acum inainte propriul lui stapan, in mod absolut. El a reusit sa-si domesticeasca si sa-si supuna nu numai instinctele si corpul, dar si propriul manas.
Dhyana
Adeptul va sari atunci pe un nivel superior, pe care il numim Dyana. Foarte adesea tradus prin „meditatie”, acest cuvant inseamna de fapt „contemplatie” (cu conditia sa nu uitam ca acesta contemplatie este un proces activ si nu pasiv), sau „reculegere” perfecta. Cu toate ca textele sunt,de cele mai multe ori, mai degraba aluzive decat explicite din acest punct de vedere, este evident ca in momentul dhyana nu mai functioneaza manasul, care a fost dizolvat prin dharana, ci buddhi, inteligenta superioara, care emana din suflet ca o raza de lumina. Este cunoscut faptul ca in traditiile Yoga medievale, dhyana este considerata ca fiind „fulgeratoare” , instantanee, sau mai bine spus, ea este situata in afara timpului. Dhyana este o prima experienta de ETERNITATE. Sa remarcam totusi ca dhyana comporta deseori intuitia intelectuala a anumitor „imagini” (cuvantul trebuie inteles in sens simbolic, asa cum vorbim despre „viziunea esentelor” in traditia platoniciana). Dhyana reprezinta prima sclipire a viziunii holiste si trairea pentru prima data a starii de HOLISM. In acest caz este vorba despre sa-guna („calificat”), cu alte cuvinte care comporta un semn distinctiv. Vom avea astfel o „contemplatie a Zeitei” (intelegere intuitiva a adevaratei naturi a totului, a energiei divine. Superioara este insa contemplatia lipsita de obiect (nir-guna= „non-calificata”), in care inteligenta subzista singura, intr-o perfecta reculegere si intr-o perfecta imobilitate,nemaifiind nimic de lamurit sau dezvaluit.
Samadhi
Ajungem la un punct de ruptura, acea stare numita de texte samadhi,stare in care este traita cu adevarat in mod continuu si neintrerupt beatitudinea constienta de a fi in TOT si in TOATE, starea de traire efectiva, permanenta si inegalabila a notiunii de holism. Cuvantul samadhi este aproape imposibil de tradus; el implica o „grupare” (prefixul „sam”) a tuturor elementelor constitutive ale personalitatii si o „pozitie stabila” (radacina DHA) „orientata catre interior” (particula a); este in acelasi timp apogeul reculegerii „concentrarea perfecta” si „pozitia definitiva” a individului luat in ansamblul sau ca un intreg de aceea noi consideram ca cea mai potrivita traducere pentru samadhi este starea de HOLISM. Bineinteles acesta nu vine sa contrazica aproximarea de sens al lui Mircea Eliade care propune in acest sens un neologism „enstaza”, ci sa o completeze. Cel care traieste efectiv aceasta stare realizeaza ca este vorba nu doar de un extaz in interior ci de o stare in care exteriorul si interiorul sunt reunite disparand in vidul beatific primordial care este esenta oricarui lucru.
Aceste completari au avantajul de a face un contrast net cu folosirea eronata a termenului de „extaz divin” sau simplu „extaz” pentru a desemna starea de samadhi. Yoghinul aflat in starea de samadhi nu iese din el insusi, nu este „fermecat” (in acceptiunea mistica). Dimpotriva, el se intoarce in totalitate in el insusi; dupa cum spun textele sacre „ el isi stabileste resedinta in lotusul din proria sa inima”. Obiectia care s-a facut deseori este aceea ca starea de Kaivalya (obtinuta prin samadhi), este, prin definitie „in afara lumii” (mai bine zis, in afara celor trei lumi) si se poate spune astfel ca yoghinul paraseste universul nostru in momentul numit „samadhi”. Dar acesta idee este adevarata doar ca imagine, pentru ca lumea cealalta (unde se afla Atman si Brahman) nu se afla in afara noastra, ci tot in noi insine. Misticul este un individ care, traind in lumea noastra (Pamantul, Terra traditiei brahmanice), este, printr-o gratie speciala, atras in mod subit intr-o lume superioara (intermediara, Cerul); el calatoreste deci in adevaratul sens al cuvantului, prin cele trei lumi („ cu sau fara corpul sau”, dupa cum nespune Sfantul Pavel). Yoghinul insa in acceptiunea textelor sacre, nu se se plaseaza deloc, cel putin in aceste stari; dimpotriva el se imobilizeaza complet prin anihilarea progresiva a tot ceea ce poate cauza miscarea: instinct, activitate corporala sau mentala, chiar inteligenta. Deplasarile in timp, spatiu si Universuri fac parte dintre puterile miraculoase la care a renuntat intr-o etapa anterioara, tocmai pentru a ajunge in samadhi.
Sa observam, deasemenea, faptul ca samadhi este, intr-un anumit sens, o stare paroxistica. Ea se produce atunci cand Kundalini, recunoscandu-si si deci „realizand” adevarata sa natura, devine zeita si se uneste cu Siva. Imaginile sexuale sunt aici atat de explicite incat am putea considera samadhi o stare paroxistica asemanatoare orgasmului. Acest paroxism este, in acelasi timp, un punct de ruptura, asa cum subliniam mai sus: intr-un samadhi perfect, personalitatea este totalmente anihilata, epuizata. De aici inainte, yoghinul nu mai apartine universului fenomenal. El transcende in mod absolut cele trei lumi si se situeaza de acum in Brahma-loka. In acest moment, el poate sa moara sau sa traiasca; faptul este lipsit de importanta, caci, conform traditiei, el a devenit ceea ce se numeste un jivan-mukta („eliberat in viata”), adica o fiinta care a primit Eliberarea si care continua sa traiasca pentru un motiv sau altul. Mai este oare necesar sa adaugam ca jivan-mukta nu este un om ca toti oamenii? Ca el dispune de toate capacitatile si facultatile cu care o entitate poate fi inzestrata in cele trei lumi? El poate tot ceea ce pot oamenii, dar si tot ceea ce pot geniile si Zeii. Si, asemeni geniilor si zeilor, nimic nu-l poate atinge sau afecta caci el nu mai apartine acestui univers decat intr-un mod cu totul si cu totul fictiv. In acest fel el este superior lui Indra pe care il poate invinge „cu un clipit din ochi”.
Kaivalya
Acesta independenta absoluta a eliberatului in viata, de lumea fenomenala care-l inconjoara (indiferent de lumea careia el ii apartine) este o stare denumita kaivalya, „izolare”. Ea reprezinta tinta finala a Caii Yoga.
Este vorba despre o libertate totala: pasarea migratoare este in sfarsit, elibarata de firul care o tinea prizoniera si poate zbura dupa bunul sau plac (sau se poate opri din zbor). Sufletul detasat de individualitate isi realizeaza „identitatea suprema” (ekatva); el se reintoarce in acel Atman Universal si Unic, in care isi regasaste adevarata sa natura, ca fiind una cu Dumnezeu.
Sivaism
Dupa cum am mai precizat sivaismul este la propriu, cea mai veche cale spirituala a lumii. In India sivaismul are o vechime multimilenara, sapaturile arheologice de la Mohenjo-Daro si Harappa revelandu-i o istorie care merge chiar dincolo de calcolitic. El se regaseste mereu, sub diferite nume,pretutindeni unde traditia spirituala a renascut.
Acest lucru este usor de inteles daca avem in vedere faptul ca Siva reprezinta prin excelenta acea fateta a lui Dumnezeu care se manifesta ca Mare Initiator sau Mare Salvator al fiintelor inlantuite de ignoranta si suferinta.
Exista mai multe scoli importante ale sivaismului, printre care una din cele care cele mai competente este scoala numita Krama. Un alt sistem important este cel numit Kaula sau Kula, un al treilea este cel reprezentat scoala Spanda iar a patra este Pratyabhijna.
Principala personalitate si cel mai mare realizat spiritual al timpurilor apuse ale sivaismului este Abhinavagupta. El a reusit sa sintetizeze si sa prezinte doctrinele acestui sistem spiritual intr-un mod foarte clar si precis;doctrinele sivaite sunt insa atat de inalte incat nu ne putem permite sa prezentam publicului larg acesta traditie decat foarte pe scurt. De fapt se spune ca sivaismul poate fi asimilat doar de catre o persoana care poate trai starea de samadhi la vointa.Ksemaraja discipolul sau cel mai important a continuat aceasta traditie. Dupa el traditia secreta a sivaismului s-a stins in Kasmir.
Taoism
Prezentarea paralelei holistice dintre practicile Taoiste si alte sisteme spirirituale va fi sumara pentru ca oricand practica este mai importanta decat teoria. Ceea ce vrem noi sa demonstram este acel lucru ca indiferent de traditia spirituala, daca ea este autentica respecta aceleasi principii esoterice ca si celelalte cai. Legile care se aplica sunt aceleasi legi si principii universale care au luat doar un „colorit” specific in functie de diferite zone.
De exemplu sa luam retinerea suflului pe care l-am prezentat atat la crestinismul esoteric si la tehnica yoga din perspectiva marelui Mircea Eliade:
Ritmarea si retinerea suflului joaca un rol important si in tehnicile taoiste. Practica este cunoscuta si sub numele de respiratie embrionara (t’ai-si) si principalul ei scop este obtinerea Vietii Lungi (tch’ang chen), pe care taoistii o inteleg „ca pe o nemurire materiala a trupului insusi”. Respiratia embrionara nu este deci precum pranayama, un exercitiu preliminar meditatiei, nici un exercitiu auxiliar. El isi este dimpotriva siesi suficient. Respiratia embrionara nu serveste, asemeni pranayamei, la a pregati concentrarea spirituala, ci realizeaza un proces de fiziologie mistica in urma caruia viata corpului este prelungita indefinit. Taoismul amuinteste prin acesta de Hathayoga, cu care se aseamana intr-o anumita masura. Ceea ce preocupa in primul rand China este ca si in cazul Indiei, Realizarea Sinelui.
Taoistii practicau retinerea suflului. Ei incepeau prin a-l retine timp de 3,5,7,9,12 respiratii si pretindeau ca se poate ajunge la a-l retine pe durata a 120 de respiratii si chiar mai mult. Pentru dobandirea nemuririi, este necesar ca suflul sa fie retinut pe durata a o mie de respiratii. Dar tehnica privitoare la „suflul intern”, adica la „respiratia embrionara” era si mai dificila. Era vorba de a „topi suflul” si a-l face sa circule prin interiorul corpului. „Scopul suprem este stabilirea unui fel de circulatie interioara a principiilor vitale astfel incat individul sa poata ramane perfect etans si sa suporte fara prejudicii proba imersiunii. Devii impermeabil, autonom, invulnerabil, de indata ce posezi arta de ate hrani si de a respira in circuit inchis, in maniera unui embrion.
Este probabil ca cel putin sub forma sa netaoista, disciplina suflurilor a fost influentata de Yoga tantrica: unele practici respiratorii si sexuale totodata au patruns in China incepand cu sec al VII-le a d. C. Pe de alta parte, existau in China anumite tehnici arhaice, de structura samanica, ce isi propuneau imitarea miscarilor si a respiratiei animalelor. In orice caz, Lao Zi (Tao te King,6) si Huang Zi (cap.15) cunosteau deja „respiratia metodica”, iar o inscriptie din epoca Chu atesta practicarea unei tehnici respiratorii in sec al VI-lea i.C.
Be the first to reply