Cutitul- o abordare holistica

Cutitul- o abordare holistica

In drumul spre perfectiune specia umana a avut un companion care a fost ,este si va fi martor tacut la evolutia noastra, fiind in acelasi timp un etalon si un jalon al acestei evolutii : cutitul.

Da, poate ca aceasta afirmatie va soca ,– banalul cutit,o unealta suprema in supravietuirea si afirmarea noastra ca specie. Sa privim insa in trecut si poate ca pe masura ce vom vedea trecutul, vom intelege prezentul si vom putea sa anticipam ceea ce urmeaza in viitorul mai apropiat sau mai indepartat.
Cutitul- plural cutite- este un instrument, o unealta, de taiat cu o margine ascutita numita si lama care este dotata cu un maner sau nu. La inceput cutitele au fost facute din piatra ( silex sau obsidian de obicei) iar mai tarziu cutitul a evoluat in modul lui de fabricare si din punct de vedere al materialului din care este facut odata cu omenirea: bronz,cupru,fier, otel, ceramica, titanium … si lista nu se incheie aici.Cutitul a inceput sa fie folosit cu cel putin doua milioane si jumatate de ani in urma asa cum arata dovezile arheologice OLDOWAN atribuite paleoliticului.
Culturile importante ale planetei au printre elementele definitorii propriul tip de cutit. Datorita rolului sau definitoriu ca prima unealta a umanitatii aceste culturi au asociat o semnificatie spirituala si religioasa acestei unelte.
Nu vom intra foarte mult in detaliile tehnice ale elementelor constructive ale unui cutit-ele sunt usor accesibile- dar vom face in schimb o descriere a calitatilor pe care trebuie sa le aiba un cutit ideal precum si cel care reprezinta acum cutitul care se apropie cel mai mult de perfectiune.Vom vedea pe parcursul acestei disertatii cum studiul cutitelor duce la oglindirea in ele a calitatilor civilizatiilor care le-au produs si cum celor mai avansate civilizatii le corespund cutitele cele mai aproape de perfectiune.
Cateva exemple sunt suficiente pentru a edifica aceasta idee: natiuni si culturi care la un moment dat au fost aproape de a deveni stapanii planetei Marea Britanie,Franta,Rusia,Germania,S.U.A,China,Japonia si alte exemple de tari situate in topul evolutiei sociale planetare: Elvetia,Finlanda,Danemarca,Islanda,Norvegia si mai ales Suedia care are performanta de a detine atat statutul de cea mai avansata tara sociologic vorbind-toate acestea au o indelungata, solida traditie continuata pana in prezent in constructia cutitelor.
Primul punct este sa amintim aspectul legal al detinerii. Legislatia difera de la un stat la altul.Vom aminti aici doar legislatia romana:
Legea nr. 61/1991
Art. 1. – Pentru asigurarea climatului de ordine şi linişte publică necesar desfăşurării normale a activităţii economice şi social-culturale şi promovarea unor relaţii civilizate în viaţa cotidiană, cetăţenii sunt obligaţi să aibă un comportament civic, moral şi responsabil, în spiritul legilor ţării şi al normelor de convieţuire socială.
Art. 11. – Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă, dacă fapta nu constituie o infracţiune mai gravă, următoarele fapte:
1. portul, fără drept, în locurile şi împrejurările în care s-ar putea primejdui viaţa sau integritatea corporală a persoanelor ori s-ar putea tulbura ordinea şi liniştea publică, a cuţitului, pumnalului, şişului, boxului, castetului ori a altor asemenea obiecte fabricate sau confecţionate anume pentru tăiere, împungere sau lovire, precum şi folosirea în asemenea locuri sau împrejurări a armelor cu aer comprimat sau cu gaze comprimate, a obiectelor confecţionate pe bază de amestecuri pirotehnice ori a dispozitivelor pentru şocuri electrice;

In continuare tin sa precizez ca exemplarele vazute in filme-gen binecunoscutul Rambo- sunt cele mai putin practice, ele fiind folosite doar in scopuri scenice, sunt prea mari pentru a fi folosite confortabil si le lipseste cel putin ergonomia.
In ceea ce priveste anatomia unui cutit aplicand principiul „keep it simple” o imagine este suficienta :

Voi folosi in paralel, sau exclusiv,termenii corespondenti in engleza cum limba romana nu a dezvoltat inca termenii corespondenti ( de exemplu pentru „tang” traducerea in limba romana se face nu doar cu un termen corespondent ci cu o definitie tang= parte a unui instument care intra in maner-Leon Levitchi Dictionar englez- roman Editura 100+1 Gramar Bucuresti 2005)
Uneori manerul este prevazut cu o prelungire sub forma de maciulie (pommel , or a butt cap) si cu o garda (guard) la baza lamei. De asemenea manerul poate sa fie prevazut la baza cu o gaura pentru saula.Aceste caracteristici ar trebui incluse in constructia cutitului ideal.
Exista o mare varietate de cutite cu denumiri diferite cu lama fixa sau mobila cu diferite mecanisme de blocare a lamei mobile de la vestitele cutite de buzunar elvetiene Victorinox,Wenger, la mai putin cunoscute dar cu multa istorie Douk-Douk sau Opinel franceze, de la vestitul Bowie si Ka Bar la rafinatele Fallkniven. O abordare exhaustiva nu serveste scopurilor noastre dar avand in vedere ca literatura in limba romana este la ora actuala pe acest subiect este practic inexistenta vom prezenta conceptele de baza.

Cutitele cu lama mobila numit si cutit pliabil au lama montata intr-un pivot ce-i permite sa fie pliata in maner.Pentru a preveni accidentarea prin inchiderea lamei cutitele cu lama mobila sunt prevazute cu un mecanism de blocare.
Cele mai cunoscute mecanisme de blocare sunt:
• Slip joint gasit la cutitele de buzunar traditionale unde lama deschisa nu este blocata ci este tinuta in tensiune de un arc de otel care permite lamei sa fie inchisa atunci cand i se aplica o anumita presiune.
• Lockback care are in plus un pivot pe arcul de otel iar lama poate fi pliata in maner doar apasand o anumita zona a resortului.
• Liner Lock care desi a existat si in trecut inca de la sfarsitul secolului al XIX-lea a fost patentat si rafinat de Michael Walker in 1980 si este dupa parerea mea cel mai indicat mecanism de blocare a lamei: un arc de otel din interiorul manerului, spre fata acestuia vine sa blocheze lama la baza ei atunci cand ea este extinsa la maxim. Deblocarea lamei se face presand lama de sustinere in lateral si permitand astfel plierea.
• Compression Lock o varianta a Liner Lock care foloseste insa o piesa de metal mai mica pentru a bloca lama de data aceasta pe spatele manerului si care se deblocheaza prin apasarea ei.
• Frame Lock avand acelasi principiu ca Liner Lock singura deosebire este ca lama este blocata de o parte din praseaua manerului, inventata de Chris Reeve.
• Collar lock intalnita la cutitele Opinel
• Axis Lock in care un pivot sustinut de un arc blocheaza lama in pozitie deschisa si se poate debloca prin presarea acestui pivot;aici includ si alte cateva variante cum ar fi: Arc Lock, Ball Bearing Lock,Tri-ad Lock etc.
• PickLock mecanismul binecunoscut al stiletelor italienesti unde lama este blocata de un mecanism care incastreaza o parte din baza lamei ce prezinta o protuberanta- acelasi pricipiu il gasim si in Corsica cu mici diferente constructive la faimoasele vendetta traditionale.
Cutitele pliabile au si diferite mecanisme de deschidere mai mult sau mai putin spectaculoase traditionale fiind cele cu o adancitura pentru unghie si care necesita ambele maini pentru a le deschide sau cele mai moderne care pot fi deschise datorita unor caracteristici constructive ale lamei (stud, hole, disk or flipper, wave feature) cu o singura mana sau cutitele automate (switchblade) care pot fi deschise prin apasarea unui buton ce elibereaza un arc.Pe langa acestea poate fi amintit si cutitul gravitational inventat de Luftwaffe Fallschirmjager-Messer in 1937 produs pentru fortele aeriene germane.Din acest model au fost ulterior produse diferite variante.
Incursiunea noastra in lumea cutitelor pliabile se incheie aici si ne vom focaliza pe cutitele cu lama fixa mult mai apropiate de constructul nostru de cutit ultim.
Lama unui cutit nu trebuie sa fie prea lunga pentru ca se pierde din ergonomicitate si nici prea scurta in acest caz fiindu-i afectata utilitatea.
Ce este „tang” ? Este o piesa de metal care face corp comun cu lama si de care se fixeaza manerul. Intalnim tang partial numit si push tang. Se intalneste de exemplu la cutitele de supravietuire care au manerul gol pe dinauntru si care contin trusa de supravietuire cum ar fi: chibrituri, carlige de peste, busola, ace de cusut etc. Pentru un cutit ideal tang partial nu este recomandabil astfel cutitul pierzand mult din rezistenta.

Cutitul din mijloc are asa numitul stick tang care este mai rezistent decat cel de dinainte.
In final full tang este cel de recomandat iar cutitul perfect trebuie sa contina un full broad protruding tang adica tang este invelit de maner si este usor prelungit dupa maner prelungirea fiind de reala importanta in cazul in care vom folosi cutitul pe post de dalta.Aceasta caracteristica protejeaza manerul de deteriorari si este mult mai rezistent in battoning si ciocanire (hammering).
Taisul in sectiune transversala :

1. Concav (Hollow grind) pe ambele parti: un tais foarte ascutit care insa datorita rezistentei geometriei nu este foarte persistent.
2. Ascutire in triunghi ( Flat grind)
3. Tais de spada (Saber grind) rezistenta taisului creste dar pierde din ascutire
4. Ascutire doar pe o parte (Chisel grind)
5. Compound bevel ( nici aici limba romana nu a dezvoltat inca termenul tehnic pentru a desemna forma de la punctul 5)
6. In final taisul convex (Convex grind)-opusul taisului concav caracteristica a cutitului cel mai aproape de perfectiune, rezistenta taisului si ascutimea este considerabila iar geometria permite maximizarea calitatilor unui cutit.
Forma lamei:

O imagine valoreaza cat o mie de cuvinte evident din punct de vedere al ergonomicitatii, rezistentei cat si finalitatii unui cutit de supravietuire ideal Drop Point-ul este cea mai indicata forma a lamei.
Materialul din care este facuta lama poate varia in functie de descoperirile stiintei de la silex la rafinatul 3G powder steel de la otelul D2 la INFI si Vascowear, de la otelurile „inoxidabile” 420 la otelul de Damasc.
Ce trebuie sa retinem este ca cele din otel au la baza variate proportii de carbon, crom, mangan, molibden, nichel, fosfor, silicon, sulf, tungsten, vanadium; diferitele proportii conferind calitati cum ar fi: rezistenta, duritate, rezistenta la rugina, durabilitatea taisului, capacitatea de a fi usor ascutit.
De la cutitele cele mai ieftine pana la extravagantele Rockstead trebuie sa analizam atat scopul pentru care a fost facut un cutit cat si caracteristicile in ansamblul lui.
Duritatea cutitului se determina pe Scala Rockwell (HRC) fiind cea mai populara scala, mai exact pe Scala Rockwell C. Se masoara duritatea materialului la deformare aplicand o anumita presiune asupra materialului de dimensiuni prestabilite cu un cap de diamant.
Trebuie insa avut in vedere ca daca un otel creste in duritate cu atat este mai greu sa fie ascutit si pierde din durabilitatea ascutisului.
Pe treapta superioara a duritatii materialului la un cutit sunt cele de 67 HRC,totusi acestea sunt foarte scumpe, greu de ascutit,au o durabilitate scazuta a taisului ciobindu-se usor si pierd din flexibilitate ,rezistenta la rugina si se rup mai repede.
In teorie cu cat este mai dur cu atat este mai rezistent cutitul insa nu este asa si in practica: cu cat este mai dur cu atat se pierde din capacitatea acestuia de deformare plastica: un exemplu extrem este sticla care desi pe Scala Rockwell este destul de rezistenta are zero rezistenta plastica si odata ce atinge limita de rezistenta se sparge usor. De aceea nu o duritate cat mai mare este de cautat pentru cutitul ideal.
In industria de azi o duritate de la 52 la 56 HRC este considerata joasa- se caracterizeaza printr-o slaba durabilitate a ascutisului, 56-60 duritate medie iar tot ce este mai mult de 60 este de duritate mare. Asadar cutitul ideal ar trebui sa aibe intre 59 si 62 HRC.
Tehnologia laminarii veche si noua totodata, tehnica de constructie traditionala si imbunatatita de tehnologia moderna a sabiilor si cutitelor japoneze merita amintita precum si otelul VG 10 laminat este extrem apreciat sau fratele lui mai mare 3G powder steel
Manerul este facut din variate materiale : lemn, plastic, High Performance Polyamide cunoscuta si sub numele de Zytel, uneori intarit cu fibre de sticla cunoscuta si sub numele de Kevlar, cauciuc de calitate superioara Resiprene-C sau Kraton, micarta un derivat al materialului fibros din rasini,piele,os, corn,fildes, sidef,otel inoxidabil sau aluminiu.
Criteriul de alegere trebuie sa aibe in vedere ca intr-un mediu ostil cum ar fi de exemplu intr-un mediu foarte rece un maner de metal poate deveni foarte putin confortabil folosit fara manusi.
Dupa mine Thermorun un derivat al cauciucului, rezistent atat la temperaturi extreme cat si la trecerea timpului si care confera confort si aderenta in manipularea lui in diferite medii umede sau uscate este un foarte bun material.
Manerul ar trebui sa aibe si o garda simpla pe partea cu taisul evitand astfel accidentele neplacute avantajul fata de o garda dubla fiind faptul ca astfel avem mai multa libertate in diferitele prize pe care le putem adopta.
Un alt criteriu al alegerii este marimea acestuia care trebuie sa fie potrivita mainii care il foloseste.
Greutatea cutitului este de asemenea foarte importanta in alegerea acestuia.Un cutit prea usor pierde din utilitate iar unul prea greu din manipulabilitate.
Teaca de asemenea putand fi facuta din variate materiale care trebuie sa fie rezistente cum ar fi : piele sau Zytel sau Kydex.trebuie sa fie prevazuta cu un canal care sa permita scurgerea apei si cu un sistem care sa impiedice cutitul sa alunece si sa cada intamplator din teaca. Unele teci au un buzunaras pentru o piatra de ascutit.
Doua trei cuvinte despre tehnica de ascutit: instrumentele de ascutit sunt variate,printre cele mai bune sunt pietrele de ascutit cu dubla fata ceramica si diamant-la cutitele peste o anumita duritate fata cu praf de diamant este absolut necesara.
1. Asezati lama cutitului pe toata latimea ei pe piatra de ascutit;
2. Ridicati doar marginea neascutita la o distanta egala cu grosimea lamei cutitului de pe piatra in timp ce marginea de ascutit ramane in contact cu piatra.
3. Din aceasta pozitie realizati miscari circulare sau in forma de opt.
4. Mantinand pozitia de la punctul 2. Alternati miscarile circulare cu miscari ca si cum ati incerca sa taiati felii foarte fine din piatra de ascutit ( bineinteles ca nu veti putea taia datorita pozitiei lamei iar rezultatul va fi ascutirea lamei).
Incepeti procesul cu piatra diamantata si abia in final folositi ceramica. Un element ajutator: colorati muchia de ascutit cu o carioca sau un marker permanent inainte de a incepe ascutirea; veti vedea astfel mult mai usor zona unde realizati ascutirea.
Marginile convexe la cei mai putin experimentati s-ar putea sa para mai greu de ascutit.
Pentru testarea acutirii lamei: puteti taia o foaie de hartie, sau sa incercati sa trageti foarte usor taisul pe o unghie.
Exista insa si alte instrumente de ascutit foarte eficiente care necesita o tehnica diferita cum ar fi ISTOR Duplex Sharpener.
Pastrati tot timpul cutitul bine ascutit pentru ca un cutit care nu taie bine poate duce la accidente.

Terminand aici prezentarea tehnica sumara care ne ajuta astfel sa ne familiarizam cu lumea fascinanta a primei unelte a umanitatii merita sa enumeram cateva tipuri de cutite:
Cutitul poate fi folosit ca o arma: cutitul balistic, baioneta, cutitul de lupta, pumnalul, rampuri, shiv.
Cutitul poate fi folosit ca o unealta: cutitul de paine, cutitul de dezosat, de transat,cutitul bucatarului,satarul, de macelar,cutit electric, cutitul cu lama laser, cutitul pentru stridii,cutitul pentru fructe, cutitul de masa, ulu-cutitul femeilor inuite, cutitul fluture, Bowie- specific culturii americane, cutitul electricianului, cutterul, cutitul pentru linoleum,cutitul de vanatoare, de gradinarit, cutitul multitool,maceta, cutitul pentru pictat, cutitul pentru scrisori, cutitul de buzunar, cutitul legumicultorului,bisturiul, briciul,survival knife, cutitul utilitar, cutitul sculptorului, cutitul X-acto, s.a.m.d.p.
In planul concret, material, in fruntea tuturor se afla la ora actuala un cutit care se apropie de ideal, al carui otel este fabricat in Japonia dar care este proiectat, conceput si comercializat de suedezi, o conlucrare a celor mai avansate civilizatii de pe planeta civilizatia japoneza cu traditia ei indiscutabila in acest domeniu si civilizatia suedeza, Suedia situandu-se acum pe primul loc la ora actuala din punct de vedere al evolutiei sociale si de ce nu tehnologice-din punctul meu de vedere-; voi posta doar poza lui:

Calitatile lui va las sa le descoperiti singuri.
Cutitul are adanci rezonante in subconstientul si constientul colectiv. De-a lungul timpului a capatat semnificatii importante psihologice, traditionale si religioase.
Nu putine sunt dovezile arheologice ce atesta ca s-au facut trepanatii in epoca de piatra iar pacientii au supravietuit ani buni dupa aceea.
De la pumnalul care era folosit in lupta pentru anihilarea adversarului la bisturiul datator de viata si la cutitul care a fost folosit pentru prima oara ca instrument in scrijelirea primelor litere cutitul face trimitere la principii esentiale ale mortii si vietii.
Ridicam putin nivelul analizei noastre incepand ca interiorizam principiile sustinute si reprezentate de aparent banalul cutit.
Multumim pe aceasta cale Wikipedia care ne ajuta mult in popularizarea informatiilor.
Cutitul are un rol semnificativ in anumite culturi prin ritual si superstitie, el fiind unealta esentiala a supravietuirii. El este regasit chiar daca doar ca simbol in toate etapele vietii: de exemplu un cutit pus sub pat in timpul nasterii se spune ca atenueaza durerile nasterii,un cutit infipt in scandura exterioara a leaganului se crede ca protejeaza copilul; cutitele sunt parte integranta in ritualurile de inmormantare anglo-saxone, pentru ca mortii sa nu fie fara aparare in lumea de dincolo. Cutitul are un rol foarte important in ritualurile initiatice si chiar in cele sacrificiale. Samuraii ca parte a codului bushido realizau un ritualuri suicidare numite seppuku sau harakiri realizate cu un cutit traditional japonez numit tanto. In Grecia un cutit cu maner negru plasat sub perna are puterea de a alunga cosmarurile. O credinta comuna este ca atunci cand un cutit este facut cadou atunci relatia dintre cel care primeste darul si cel care care face acest cadou va fi taiata, in acest caz pentru a anula acest efect in schimbul cutitului se face o „plata” simbolica cu o mica moneda.
In Egiptul antic cutitul este reprezentat in hieroglife ca un cutit din silex. Chiar dupa ce cutitele din metal au devenit frecvente in Egipt, cutitele din silex au continuat sa fie folosite in ritualurile religioase, incluzand cele de mumificare.
Cutitul simboliza protectia si retributia. Cateva zeitati protectoare cum ar fi Bes si Tauret erau in mod frecvent reprezentate fiind inarmate cu cutite. Gardienii portilor lumii de dincolo erau de asemenea inarmati cu cutite de piatra.
Cutitul era si in acesta traditie parte a simbolismului solar-lunar. El este in stransa legatura cu Re. Mai mult,Re a ucis sarpele Apep cu un cutit cand acesta ameninta copacul sacru Persea (simbolul Soarelui insusi). Luna in fazele ei de crestere era dealtfel considerata ca un cutit in mana zeilor lunari cum ar fi Thoth si Khonsu. Lui Thoth i se atribuie distrugerea reprezentantilor raului cu luna drept arma.
Athame de exemplu este un pumnal ceremonial avand o lama cu dublu tais si de obicei un maner negru. Este unul din instrumentele magice folosite in religia Wicca si in alte traditii neopagane. Un cutit cu maner negru numit arthame apare si in anumite versiuni ale Clavis Salomonis (Cheia lui Solomon).

Athame este mentionat in scrierile lui Gerald Gardner in 1950.El nu era folosit pentru a taia ceva in planul fizic. Reprezinta unul din cele patru unelte elementale din Wicca fiind in mod traditional asociat focului. Celelalte instrumente magice sunt bagheta, pantaclul, si cupa.Ele corespund celor patru arme esentiale din miturile celtice – sabia, sulita, scutul si cazanul ( si/sau pocalul). Aceleasi unelte ritualice se regasesc in practicile magice ale traditiei hermetice vestice derivate din Golden Dawn. Ele se regasesc si in Tarot spade, cupe, bagheta si pantaclele. Athame este un instrument ritual individual.
In traditia hermetica athame este folosit in principal pentru a canaliza si directiona energia psihica regasita sub forma focului eteric. Daca ritualul implica taierea de diferite plante alt cutit trebuie folosit numit boline cu manerul alb. In Cartea Magiei Ceremoniale publicata de Arthur Edward Waite in 1911 se afirma „ Printre uneltele necesare mentionate de Cartea Adevaratei Magii Negre sunt spada, bagheta, toiagul,lancea,carligul,boline sau secera, acul,pumnalul, un cutit cu maner alb si un alt cutit cu maner negru folosit de obicei pentru constructia cercului magic.”
Ritualul constructiei Cercului Magic este de obicei facut fie cu sabia fie cu athame.Fiind elementul corespondent al focului, cercul este astfel magic trasat in focul eteric. Acest foc este traditional vizualizat ca albastru, indigo sau violet; desi poate fi vizualizat in functie de efectul urmarit si in alte culori. Apoi cercul este purificat cu celelalte elemente aer (tamaie), apa ,pamant(sare), pentru ca prin foc este deja purificat prin folosirea athamei.
Dupa constuctia cercului athame este folosita in mod traditional pentru a invoca gardienii elementali ai celor patru directii, trasand pentagramele corespunzatoare fiecaruia. Acesta este motivul pentru care athame trebuie sa aiba tais dublu, incercarea de trasare in aer a pentagramei cu un singur tais fiind mai dificila.
Ca principiu masculin, athame este folosit deseori in combinatie cu pocalul asociat cu principiul feminin, evocand astfel actul procrearii ca simbol universalitatii creatoare. Athame reprezinta elementul magic al focului asociat cu Soarele iar caliciul reprezinta elementul apei asociat cu Luna. Uniunea celor doi reprezinta reprezinta uniunea masculinului cu femininul,Soarelui cu Luna, a focului cu apa. Mariajul Soarelui cu Luna- uniunea contrariilor- conjunctio oppositorum, este o idee traditionala in alchimie; iar hieros gamos (greaca veche) sau mariajul sacru a Zeului si Zeitei este o tema si mai veche in religiile pagane. Acest act sacru este evocat inmuind athame in caliciu pentru a consacra vinul. Acesta este simbolul marelui rit in hermetism.
Dupa cum am afirmat cele mai multe traditii asociaza athame cu principiul masculin si cu focul in timp ce bagheta este asociata aerului.Exista anumite curente care inverseaza aceste asocieri.Athame poate sa fie din otel, fier, bronz, cupru, sau piatra ( mai ales in traditia Sidhe, mitologia irlandeza si scotiana) Athame este cel mai important instrument magic in Wicca si ca alte unelte ritualice trebuie purificat si consacrat inainte de a fi folosit in scopuri magice.Purificare si consacrarea difera de la un curent la altul. Un proces des intalnit este folosind cele patru elemente aerul,apa,focul, pamantul si eventual ingrijind lama cu uleiuri esentiale. A atinge athame ce apartine altei persoane fara permisiunea acesteia este interzisa. Reprezinta o violare a spatiului personal si, mult mai important violarea legaturii magice dintre athame si detinatorul acestuia.
Denumirea acestui cutit ritual provine din latinescul prin coruptii succesive artavus ce inseamna un cutit mic folosit pentru a ascuti instrumentele de scris ale scribilor.
Idries Shah secretarul personal si bun prieten al lui Gerald Gardner sugereaza o alta etimologie a cuvantului din termenul arab al-dhamme „litere de sange” care era cutitul ritual al unui cult magic medieval din Maroc si Andalusia.In cartea „Sufi” apare citat din „Istoria Societatilor Secrete” semnata de Arkon Daraul (probabil un pseudonim al lui Idries Shah).
Amintim aici si kris-ul malaezian ca si cutit ritual, secespita,cutitul ritual roman care spre deosebire de athame a fost folosit pentru sacrificii. Secespita este un cutit sacrificial din Cipru folosit de preotii si preotesele Romei antice .
Preotii lui Zoroastru, „magi” foloseau in mod traditional un cutit numit „ kaplo”, o sulita pentru sau indexul pentru a trasa „karsha”-formele magice protectoare impotriva raului.
Kirpan este un pumnal ceremonial ce apartine Sikhs. Guru Gobind Singh (al 10-lea Guru al Sikhism) la Baisakhi Amrit Sanchar (ceremonia de botez a Sikh) in 1699 e.n. a anuntat ca toti Sikhs (Khalsa) botezati trebuie sa poarte un Kirpan tot timpul.

Cuvantul Kirpan are doua radacini prima este Kirpa ce inseamna mila, gratie, compasiune, bunatate si a doua radacina ce inseamna gratie, demnitate. Deci cuvantul Kirpan semnifica „demnitatea si onoarea compasiunii, bunatatii si milei”
Sikhs intrupeaza calitatile sfantului-soldat:sa-si controleze proriile slabiciuni, sa-si invinga viciile si sa-si dezvolte constant virtutile.Un Sikh botezat, un Khalsa Sikh trebuie ca mai intai sa devina un sfant si doar apoi sa devina un soldat in armata lui Dumnezeu al carui scop este sa protejeze toate popoarele lui Dumnezeu indiferent de rasa, religie sau nationalitate.Un Sikh trebuie sa aibe curajul sa apere drepturile tuturor celor oprimati sau persecutati indiferent de culoare, casta sau rasa.
Kirpanul are o functionalitate fizica si una simbolica.Fizic este un instrument al Ahimsa sau non-violentei. Principiul ahimsa inseamna ca in mod activ sa previi violenta; kirpanul este o unealta folosita pentru a preveni violenta asupra unei persoane fara aparare cand toate celelalte mijloace de a preveni acesta violenta s-au epuizat, sau au dat gres.

Simbolic kirpanul reprezinta puterea Adevarului de a taia prin minciuna, iluzie, Maya. Este taisul si puterea de penetrare a mintii iluminate.Cutitul simbolizeaza aici cel de-al treilea ochi care odata trezit ne confera capacitatea de a separa ceea ce este fals de ceea ce este Adevarat, sa deosebim escrocii de oamenii cu inima curata, sa distrugem demonii si obstacolele ce se ridica in calea spirituala, sa ne focalizam cu puterea laserului in realizarea Scopului Creatiei- creatura sa-si cunoasca Creatorul.

Kirpanul este tinut in teaca tot timpul, singurele exceptii facand ceremoniile religioase sau rugaciunile ,pentru autoaparare sau pentru a-i proteja pe altii,doar cand toate celelalte mijloace de prevenire a violentei s-au epuizat.
Kris

Kris este un pumnal asimetric asociat cu cultura indoneza dar se intalneste de asemenea si in Tailanda si Malaezia
Considerat atat o arma cat si un obiect spiritual i se atribuie o anumita entitate si se crede ca poseda puteri magice; unele entitati asociate sunt benefice, altele sunt malefice. Ele sunt folosite pentru a fi expuse, ca obiecte magice, ca arma, sunt parte a uniformei soldatilor, un simbol al eroismului s.a.m.d.p.
Kris-uri posedand puteri supranaturale si abilitati extraordinare sunt pomenite in legendele locale.
Conform traditiei Java Kejawen kris contine intrinsec toate elementele naturii : tirta (apa), bayu (vant), agni (foc), bantolo (pamant interpretat ca metal sau lemn care provin din pamant) si aku ( in traducere „ Eu” ceea ce inseamna ca acest cutit are suflet sau spirit). Toate aceste elemente sunt prezente la crearea Kris-ului.Pamantul este metalul forjat de focul intetit de vant iar apa caleste metalul. In Bali Kris este asociat cu naga, astfel lama acestuia simbolizand miscarile sarpelui primordial ( uneori lama Kris este ondulata, se intalnesc insa si variante cu lama drepta a Krisului) In trecut lamele Krisului erau tratate cu diferite otravuri, asigurand astfel o rana fatala. Procesul de forjare,laminare precum si amestecarea fierului cu nickel provenind din meteoriti era tinut secret in randul fierarilor, traditie care s-a pastrat pana in ziua de azi. Fierarii erau binenteles initiati in ocult , literatura,istorie si se bucurau de un inalt respect in comunitate. Fabricarea unui cutit de acest gen poate sa dureze ani de zile.Diferite tratamente dadeau lamei un aspect de lama de damasc,aceste modele avand semnificatii si nume strans legate de proprietatile magice ale cutitului.
Manerul era incrustat cu diferite deitati hinduse fiind adevarate opere de arta din metale pretioase la fel ca si teaca.
Kris-ul se considera a avea capacitatea de a insufla curaj detinatorului. Regele putea sa faca un cadou numit pusaka-kris ca un semn de mare onoare acordata supusilor sai.
In timpul ceremoniei de casatorie Krisul este prezent impodobit cu flori de iasomie, simbolizand ca barbatul trebuie sa-si controleze mania,cruzimea,agresivitatea, tirania, aspectele animalice.
Cei care faceau Kris faceau mai mult decat sa forjeze arme,realizau ritualuri vechi de infuzare a lamei cu puteri mistice. Din acest motiv Kris este considerat ca fiind viu in el putand salaslui un spirit bun sau rau.
Legendele povestesc de Kris care se puteau misca si puteau ucide prin proprie vointa. Unele Kris se povesteste ca se aseaza in pozitie verticala atunci cand stapanul lor le rosteste adevaratul nume. Se povesteste despre Kris care au impiedicat incendii,catastrofe,decesul etc.
Exista cateva modalitati de a vedea daca spiritul Kris-ului este bun sau rau: una dintre ele era sa dormi cu el sub perna iar in somn spiritul Kris-ului ar comunica cu posesorul. Daca acesta avea un vis frumos lama era benefica, daca visa urat lama era malefica. Ceea ce este benefic pentru un om putea sa fie malefic pentru altul.Armonia dintre Kris si stapanul lui era critica.
Kris-urile sunt considerate sacre si de aceea razboinicii faceau diferite ofrande acestora la altarele acestora.
Exista de asemenea credinta ca indreptand varful unui Kris spre cineva acesta va muri in curand si acest efect era neutralizat atingand inainte de o anumita demonstratie varful de pamant.
Dansul Barong din Bali contine anumite segmente in care dansatorii intra in stare de transa si se inteapa in piept cu propriile Kris dar in final nu prezinta nici o rana.
In unele legende Kris-ul confera invulnerabilitate detinatorului.
Kris este un simbol al eroismului,al maiestriei martiale,al puterii si autoritatii. Ca un simbol cultural reprezinta rafinamentul,arta, frumusetea, mandria pentru posesorul lui, totusi ca arma este asociat cu violenta, moartea si varsarea de sange.

Kila sau Phurba este un cutit ce provine din Budismul Indo-Tibetan, Bon si traditiile Vedice al Indiei.Este de asemenea folosit in samanismul si tantra indo-tibetana.

Kila sau Phurba este asociata cu zeitatea Vajrakila sau Vajrakilaya.
Nu vom insista asupra etimologiei care este si asa destul de controversata in principiu fiind in stransa legatura cu kilamantra derivand din verbul „ a pironi, a strapunge, a penetra, a imobiliza, a fixa, a tintui”. Exista specialisti in sanscrita precum Sakya Pandita care atribuie verbului Kil semnificatia de bandha i.e. a lega, a uni.
Fabricarea Phurbha este din diverse materiale cum ar fi lemn, metal,os,pietre pretioase sau semipretioase,corn,cristal etc.
Kila de lemn este folosita de samani pentru vindecari sau manipulari ale energiei. La fel ca majoritatea instrumentelor treditionale tibetane Kila este cel mai des construita din alama sau fier , de mare pret fiind cel provenit din meteoriti in Himalaya. Maciulia manerului este formata din trei fete ale lui Vajrakila, una vesela, una plina de pace, una manioasa si inspaimantatoare. Mai putem intalni ashtamangala, o ciuperca,ishtadevata (precum Hayagriva- un avatar al lui Visnu ca incarnare a Intelepciunii si Cunoasterii avand corp uman si cap de cal), Leul Zapezii sau stupa.Manerul este de obicei in forma de vajra. Lama este formata in mod obligatoriu din trei fatete triunghiulare sau fete care se unesc in varf. Acestea reprezinta puterea lamei de a transforma cele trei energii negative cunoscute si ca cele trei otravuri ( mula klesa) ale atasamentului/ pofta trupesca/dorinta, iluzia/ignoranta/eroarea si aversiunea/frica/ura.
Cantwell and Mayer au studiat in 2008 Manuscrisele Dunhuang care descriu phurba si folosirea lui rituala.
Phurba apare in multe reprezentari ale zeitatilor ca atribut divin.
Una din metodele principale ale lucrului cu Kila este sa-i realizezi calitatea esentiala si sa strapungi pamantul cu el, cu alte cuvinte sa-i creezi o teaca, sau cum afirma traditiile samanice din Himalaya sa penetrezi cu el vertical intr-un cos, bol de orez sau alte cereale in special daca este construit din lemn.
In manuscrise termenii semnificanti ai zeitatii si ai cutitului ritual sunt interschibabili.
Aceeasi traditie samanica priveste kila ca Axis Mundi. Muller-Ebelling afirma ca pentru majoritatea samanilor din Nepal Phurba este asimilata cu Copacul Lumii sau Copacul Vietii concept prezent in toate religiile lumii, in vizualizarile, riturile initiatice sau alte ritualuri.
Kila este folosita pentru a simboliza stabilitatea pe un pamant sacru si sacralizat in timpul ceremoniei, si doar cei initiati in tainele lui au dreptul sa-l foloseasca.
Energia Kila este teribila, extraordinar de intensa,penetranta imobilizanta, transanta, implacabila,inexorabila.
Kila fixeaza, leaga elementul subtil al Spatiul (in sanscrita Akasha) in/ de elementul Pamant (Pritivi) stabilind astfel un continuum energetic. Kila in special cele din lemn sunt destinate vindecarilor samanice, armonizare si manipulari energetice si deseori cei doi nagas (serpi, dragoni, in sanskrita o clasa de zeitati ) sunt prezenti pe lama reminiscente ale Toiagului lui Asclepius si a Caduceului lui Hermes, demonstrand inca o data originea comuna a Marii Stiinte asa cum vestita mantra tibetana Aum Mani Padme Hum nu inseamna decat Hieros Gamos de care am amintit in traditia hermetica a vestului.
Ca unealta a ritualurilor de exorcizare Kila poate fi folosita pentru a imobiliza sau a retine prizonieri demoni sau ganduri forma (imediat ce au fost exorcizati din victimele lor umane de exemplu) pentru ca apoi sa fie redirectionate sau,respectiv, transmutate. Mai mult, Kila poate servi sa lege, imobilizeze si sa supuna energiile negative sau curentii mentali malefici sau nu ale unei entitati, persoane sau gandurile forma,egregorul, generat de un grup, proiect pentru a fi mai apoi purificate.
Kila este direct legata de Vajrakilaya o zeitate teribila a Budismului Tibetan care este deseori reprezentata cu consoarta lui Diptacakra. El este intrupat in Kila ca mijloc de distrugere al violentei,urii si agresivitatii fixand aceste energii negative in lama lui pentru ca apoi sa le transmute cu varful acestei lame. Capatul manerului poate fi folosit in binecuvantari. De aceea Kila nu este o arma fizica ci un instrument spiritual si ar trebui privit ca atare.
Asa cum Muller-Ebelling,et al. ( 2002: 55) afirma :
„ Magia Pumnalului Magic deriva din efectul pe care obiectele materiale la au pe taramul spiritual. Arta magicienilor tantrici sau a lamasilor consta in capacitatea lor vizionara de a intelege energia spirituala a unui obiect material si de a o focaliza voluntar intr-o directie determinata. Utilizarea tantrica a Phurba cuprinde vindecarea bolilor, exorcism,uciderea demonilor,meditatie, consacrare (puja) si influentarea vremii (influente meteorologice). Lama Phurba este folosita pentru distrugerea puterilor demonice.Capatul manerului opus lamei al Phurba este folosit in binecuvantari.”
Asa cum Beer (1999:277-278) afirma:
„Intepatura cozii scorpionului imobilizeaza si otraveste prada si din aceasta perspectiva este identificata cu teribila activitate a pumnalului ritual sau Kila. Biografia lui Padmasambhava relateaza cum a primit siddhi sau puterea supranaturala de a transmite initierea in Kila in locul de incinerare de la Rajgriha de la un scorpion gigantic cu noua capete, optsrezece clesti si douazecisi sapte de ochi. Acest scorpion reveleaza textele sacre Kila dintr-o cutie triunghiulara de piatra ascunsa sub o stanca din cimitir.Pe masura ce Padmasambhava citeste textele iluminarea se produce si intelege ca ochii, capetele, clestii scorpionului reprezinta de fapt felurite vehicule (yanas) ale realizarii spirituale.
Aici la Rajgriha, Padmasambhava primeste titlul de „guru scorpion” si in una din cele opt forma ale sale de Guru Dragpo sau Pema Drago (Lotusul, Teribil sau Plin de Manie), el este reprezentat cu un scorpion in mana stanga. Ca o emblema a teribilei Kila transmiterea imaginii scorpionului a capatat un puternic inteles simbolic in dezvoltarea Nyingma sau „ scolii antice” a Budismului Tibetan…”
A conlucra cu spiritele si zeitatile pamantului, indigenii din India, Himalaya si Stepa Mongola au penetrat, gaurit pamantul.Infigerea Kila in pamant este comparabila cu idea de a brazda pamantul intalnita si in alte traditii in ritualul punerii Pietrei de temelie. Exista o idee straveche samanica.
Kila poate fi considerat a face parte din patrimoniul cultural universal in lumina antropologiei si etnografiei e.g. intoarcerea brazdei, a pamantului ca o ofranda zeitatilor locului si ritualul pregatirii pamantului pentru a asigura fertilitatea si o recolta bogata.
In Valea Karhmandu Kila este inca folosit de catre samani, magicieni,tantrici si lamasi. Kila este utilizat intensiv de catre triburile tibetane Tamang,Gurung si Newari, de catre tibetanii din Nepal,Serpasii si tibetanii in Dharamasala.
Muller-Ebelling, et al. (2002: 29) descrie diferenta intre traditia Kila la jhankris si gubajus:
„Phurbas a gubajus sunt diferite de cele ale jhankris. Ca regula au doar un singur cap cere se prelungeste cu doua vajra[….] Gubajus se focalizeaza asupra capului ca imagine oglinda a lor insisi pentru a se conecta subtil meditativ cu puterea Phurba.Cele trei sau mai multe capete ale partii superioare indica o colectare a a energiilor folosita de jhankris.”
Un „Bhairab Kila” este un important instrument tantric de vindecare cu afirma aceiasi autori la p agina 55:
„Preotii tantrici (guruju) folosesc Bhairab phurbas pentru a vindeca boli si in special pentru a vindeca bolile copiilor. In aceste cazuri varful phurba este scufundat intr-un pahar sau bol de apa , invartit, amestecat cu miscari circulare. Copilului bolnav i se da sa bea acesta apa incarcata magic”
Un alt citat din aceeasi lucrare afirma:
„Fara Phurba in interiorul lui, samanul nu are constiinta…Samanul insusi este Phurba;el isi asuma forma lui (Phurba) pentru a zbura in alte lumi si realitati”[sic] .
Dzongsar Khyentse Rinpoche in practica meditativa ce vizeaza comuniunea cu Vajrakilaya ca zeitate ce intrupeaza aspectele tuturor Buddha-silor manifestandu-se intr-o forma puternica, teribila si inspaimantatoare si in acelasi timp plina de compasiune care invinge iluzia, obstacolele si raul din calea practicii Dharma, afirma:
„Vajrakilaya, sau Kila inseamna ceva ascutit, ceva ce patrunde-un pumnal. Un pumnal care este atat de ascutit care poate patrunde orice dar pe care nimic nu il patrunde. Acesta este caracteristica lui definitorie. Acesta energie penetranta este folosita in practica si printre metodele de o varietate infinita ale Vajrayana este una dintre cele mai importante.”
Ca zeitate de prim rang in Vajrayana,Vajrakila este cea care transmuta si transcende obstacolele si aspectele negative. Vajrakila este divinitatea care guverneaza Kila. Padmasamhava a obtinut Realizarea Suprema practicand „ Yangdag Heruka” dar initial a practicat Vajrakilaya pentru a indeparta obstacolele si tenebrele.

Vajrakilaya este zeitatea magica a pumnalului primordial, ancestral, intelepciunea focalizata prin concentrarea intr-un singur punct.Este focalizarea suprema total convergenta in unitate. Este laserul generat de focalizarea luminii cu ajutorul unui diamant. Aceasta focalizare asupra unui punct-circumpunctul- aspect tratat si in alte studii ale noastre-este inteleasa ca o daruire totala a aspirantului-conditia sine qua non a Realizarii Ultime. Aceasta teribila si plina de manie manifestare ajuta practicantii in indepartarea obstacolelor pe calea spirituala.

O literatura foarte bogata exista pe tema Kila si Vajrakilaya. Un studiu exhaustiv nu este scopul nostru aici. Ce trebuie sa retinem este esentialul Tehnica Kila isi are originile in India.Traditia tibetana contine intregul corpus al Kila indiana,stiinta sistematizata de Padmasambhava, Vimalamitra si Silamanju.
Boord Martin , Cult of the Deity, Vajrakila Institute of Buddhist Studies (1993) afirma ca Padmasambhava „ in timpul izolarii ascetice a lui Padmasambhava de la Yang-le-shod (azi Pharping,Nepal) textele stiintei Kila au fost reunite intr-un sistem coerent, intr-o capodopera a budismului tantric, iluminand astfel procesul de asociere a metodelor tantrice cu soteriologia. Minunat transpusa atat in teorie cat si practica aceasta tehnica divina de meditatie magica a fost ulterior transmisa in Tibet si a fost adoptata acolo ca una din modelele majore ale angajarii pe calea religioasa.”
In biografia lui Padmasambhava este inregistrata calatoria lui in tinutul de nord al Kashakamala, unde cultul Kila era dominant. Mai tarziu in timpul sadhanei cu zeitatea Yangdak Heruka (Skt. Vishuddha Heruka) in pestera Asura la Parping in valea Kathmandu el a intalnit multe obstacole din partea maras si pentru a-i subjuga a cerut sa-i fie adusa din India Kila Vitotama Tantras. Infiintand prima manastire tibetana la Samye prima initiere pe care Padmasambhava a facut-o celor douazeci si cinci discipoli de suflet a fost in tainele Kila, Vajrakilaya Tantra.-vedeti astfel ca si aici calitatea primeaza asupra cantitatii, doar 25 de discipoli adevarati. Astfel avand initial originea in Nyingma practica Vajrakilaya ca deitate yidam cu puterea de a taia orice obstacol a fost asimilata in toate scolile budismului tibetan.
De aceea extrapoland , Kila este identificata cu Constiinta Suprema.
Largind sfera de cuprindere la notiunea generala de cutit si eventual tot ce are o forma verticala, Kila este atunci o polisemie falica si asimilat cu lingam-ul generator al lui Shiva care este metonimic cu energia primordiala a Universului.Kila ca lingam creaza dinamic aspectul esenta de yoni a tot ceea ce penetreaza generand faimoasa mantra Aum Mani Padme Hum care la randul ei creaza Universul.

Be the first to reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *